НОВИНИ


Евгений Кънев с размисли по печеленето на избори

2 4116 06.10.2022
Евгений Кънев с размисли по печеленето на избори

Отдавна е известно, че когато у нас някой получи прекалено голямо медийно внимание с голяма сигурност е политически продукт на задкулисието. Това показват и публикуваните предизборни данни за медийно покритие - Копейкин чупи рекордите. Затова и тази арогантност вчера на пресконференцията - лесно е, когато зад теб стои кафявата медийна машина. Всъщност, наглостта и безпардонноста е типична черта за лидерите на тези продукти - спомнете си Сидеров, Янето, Бареков, Валерката, Марешки…


Ясно е, че нашата мафия е толкова могъща, че си е построила паралелна България - собствени депутати, прокурори, съдии, служби, медии, социолози, политолози, “общественици” и - в резултат на всичко това - собствени избиратели.


И все пак тези зависими избиратели никога няма да са мнозинство, нито дори контролиращо малцинство - техният брой не може да надхвърли 500 х души от твърдо гласуващи поне 2 млн души. Останалата част от гласуващите за ГЕРБ и всякакви патриоти са просто заблудени хора.


Шансът на автентичните политици - ако искат да променят България - е да подобрят своя  професионализъм. За мен професионализмът в политиката има много измерения: как се печелят избори, как се преговаря за мнозинство в парламента, как се прокарват идеи и т.н.

 

Тук искам да споделя някои размисли по печеленето на избори. Без претенция за истина от последна инстанция, без да е препоръка някой да го прави, без  конкретни адресати.


Известна истина е, че избори трудно се печелят “на чужд терен”, не става без много пари, без достъп до медии, без ярки политически лица със силна амбиция за победители. Но ПП вече го направиха и можеше да успеят втори път. 


Три кардинални слабости на концептуално ниво: дефиниране на таргет групи, адекватни послания и комуникация.


Таргетиране 


Нямаше таргетиране освен в най-едри щрихи: ПП се фокусира върху социално слабите; ДБ върху средната класа в големите градове. За да се спечелят избори е нужно подробно демоскопско изследане на електората, за да се знаят кои са и къде са потенциалните избиратели, неутралните и избирателите на конкурентните партии. И да се формират послания за всяка група. 


Припомням, че Тръмп спечели изборите през 2016 г с различни послания за 38 таргет групи (!). С 2-3 генерични послания може да се стигне само до твърд електорат. Това може да си го позволи партия като ГЕРБ, която разчита на не повече от 1/3 от своите гласове по традиционния начин - а демократите имат само този начин.


Послания


Ефективните послания винаги трябва да са свързани с двата най-мощни мотиватора на човешкото поведение - “алчността” и страха. Те могат да се комбинират по различен начин: примерно, какво избирателят печели - и което винаги отсъства (!)  - и какво губи, ако не гласува за нас. Или каква опасност се задава ( което пак не се прави) и как ние имаме план какво да направим, за да я избегнем. 

 

Според мен най-остро липсваше геополитическият контекст  - войната въобще отсъстваше в кампанията.


Поради този факт - не бяха адресирани най-важните проблеми на хората в момента,  свързани с тяхната лична сигурност. Тя е на много нива: инфлацията, доходите, загубата на работа (в икономиката), разрастване на конфликта в Украйна към нас, ядрена авария, военни операции в Черно море и т.н.


Подходящо представени - значението на нашето членство в НАТО щеше да остави в безтегловност всички пропутински партии в изборите. Вместо това - липсата на темата в посланията позволи на ГЕРБ в последната седмица-две да изпъкне като най-значимия стълб на нашата сигурност - в София дойдоха Каспаров, Вебер и кой ли не от Запада да хвалят ГЕРБ.


И още нещо - патриархалният архетип на българите изисква не просто лидери, а “бащици”, затова демократите също имат нужда от повече алфа-мъжкарство - ако искат по-широк електорат.


Комуникация 


Дълго се заблуждавах, че понеже демократите са носители на модерността, то с упадъка на печатните медии ще смачкаме мафията в Интернет. Каква заблуда! Шокираща е информацията, че над 60% от политическата реклама е на Копейкин, следват ГЕРБ и нещичко за ПП, а ДБ - уж с ИТ сектора зад гърба си - на опашката!


Ами без да съм профи, от сделките ми в тази сфера знам как се прави трафик в Интернет (Капитал писа подробно). Какво ни пречи да сме най-видими там? Вместо да оставим 2-3 наети да правят всичко И за Възраждане и за ГЕРБ?


Не можем да се оплачим - както в миналото - от време в електроните медии. Но как ползваме ценното време, за да направим впечатление? Обучение за поведение пред камера, ясни послания, начин на обличане и говорене? Има вече доста професионалисти в БГ, а защо не и от чужбина да се наемат?


Колко участия имахме в регионалните медии, с професионалните организации, с тези, чиито проблеми ще решаваме…

 

И т.н. че стана дълго…

 

Имаме 4 месеца до следващия път.

 

Евгений Кънев, Facebook


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама