ИНТЕРВЮ


Георги Касчиев пред Фрог: Уестингхаус може да доставя ядрено гориво за Пети блок, а “Фраматом” за Шести

12 8216 25.10.2022
Георги Касчиев пред Фрог: Уестингхаус може да доставя ядрено гориво за Пети блок, а “Фраматом” за Шести
Георги Касчиев

На Пети блок на АЕЦ “Козлодуй” се използва по-стара модификация на руското ядрено гориво, за която Уестингхаус прави своя аналог. А на Шести блок се използва по-нова модификация на руското гориво и “Фраматом” прави също своя пълен аналог на това гориво. Така, че единият производител Уестингхаус може да достави гориво за Пети блок засега, а “Фраматом” за Шести блок.


Това каза пред Фрог нюз енергийният експерт Георги Касчиев. Ето какво още поясни той относно въпроса с диверсификацията на ядреното гориво: 


Г-н Касчиев, ще се диверсифицира ли ядреното гориво в АЕЦ “Козлодуй” или отново ще останем под руска зависимост?

 

В АЕЦ “Козлодуй” вървят дейностите, които са предвидени по програмата за диверсификация. Тя е съгласувана с ЕК и по-специално що се касае за горивото, което се предлага от Уестингхаус.  Там има сключен договор с Централата. С него на Уестингхаус се възлага да извърши анализи, с които да докаже, че неговото гориво може да се използва безопасно, когато активната зона е съставена от руско и американско гориво в преходния период. 


Колко дълго може да се проточи това? 

 

Ако започне да се зарежда американско гориво, в реактора всяка година трябва се подменят около една четвърт от касетите с нови. Така, че първата година бихме имали около ¾ руски касети и ¼ Уестингхаус. След втората година отношението ще е по ½-ра и така до четвъртата година, когато ще се премине изцяло на американско гориво. По този договор Уестингхаус периодично изпраща докладите за проведените анализи и резултатите от тях. Те се преглеждат в Централата. Ако има въпроси- отправят се и се отговаря. 


Колко такива доклади са представени досега?

 

Над 20.

 

И все пак, кога ще завърши тази процедура?

 

Към октомври следващата година. Ще подчертая, че  най-сложните анализи са оставени за накрая. След като се получат всички доклади, трябва да се направи общ преглед. След това Централата на технически съвет трябва да реши дали приема докладите или ги отхвърля. После се прави заявление пред Агенцията за ядрено регулиране /АЯР/, с което се иска разрешение за използване на това гориво.  Тя от своя страна също трябва да направи самостоятелен преглед, за което вероятно ще се търсят външни консултанти. 

 

Процедурата изглежда доста сложна и разтеглива във времето. Има ли начин да се скъси?


За да се използва по-пълноценно времето, тези доклади се преглеждат от експертите на АЯР, но без да изразяват становище все още. Преди формално да е стартирала процедурата по лицензиране, съгласно закона, те не могат да се произнасят. Тази дейност продължава. 

 

А налага ли се горивото на Уестингхаус изобщо да минава през такава процедура?


Да, защото това ядрено гориво е собствен проект на компанията. Тя  го е направила на базата на своя огромен опит и на базата на непълна документация за този реактор. Затова трябва да се подложи на такава експертиза, за да сме сигурни, че всичко е наред. Още повече, че има противоречива информация от неговото използване в подобни реактори в смесена активна зона. 

 

Като говорим за диверсификация, има ли и други места, откъдето би могло да се вземе ядрено гориво. Нали това е целта? 

 

От началото на тази година се появи и друго предложение от френската компания “Фраматом”. Тя е лидер в световната практика в проектите за ядрено гориво за реактори. Това гориво не е техен проект. Те са купили лиценза от руската компания ТВЕЛ,  подразделение на “Росатом”. “Фраматом” има образувано съвместно предприятие с руската ТВЕЛ, което е регистрирано във Франция. 


Това няма ли да създаде проблем?


Не, защото дейността е одобрена от ЕК. “Фраматом” вече е спечелила конкурс за доставка на гориво за един от реакторите в Чехия. Това гориво, поради факта че ще е едно към едно аналог на руското гориво за този вид реактори, няма нужда да минава през такъв сложен процес на лицензиране. Трябва само “Фраматом” да докаже пред Централата, съответно АЯР, че неговото изделие е точно копие на използваното в момента гориво у нас. 

 

Този процес кога ще започне?


През 2024 г. 


Да разбираме, че има втори източник на диверсификация на ядрено гориво?


Да. Всъщност можем да кажем, че насоката е да се отдалечим от “Росатом”. Имаме два алтернативни производители на ядрено гориво. Тук има една особеност. На Пети блок се използва по-стара модификация на руското ядрено гориво, за която Уестингхаус прави своя аналог. А на Шести блок се използва по-нова модификация на руското гориво и “Фраматом” прави също своя пълен аналог на това гориво. Така, че единият производител Уестингхаус може да достави гориво за Пети блок засега,  а “Фраматом” за Шести блок. Като не е изключено в случай на необходимост Пети блок също да премине на това гориво. 

 

Защо?

 

До 2015 г. Шести блок работеше със същата модификация на руското гориво, както и Пети блок. И там бе направен такъв процес на лицензиране за преход от единия тип руско гориво към модернизирания тип руско гориво. И този процес отне близо 12 месеца, а документацията, която се гледаше в АЯР бе 26 000 страници. Бяха въвлечени външни консултантски компании.  Така, че независимо, че се сменяше едно руско гориво с друго руско гориво, което е много подобно, не бе направен компромис и отстъпление от изискванията. Същото трябва и сега да се направи. 


Защо бившият енергиен министър Александър Николов скочи срещу отмяната на решение на кабинета “Петков” за диверсификация на ядреното гориво? 


Министър Николов и някои хора около него твърде много преди да се появи “Фраматом”, се втурнаха да осигурят влизане на Уестингхаус на нашия пазар. На 13-ти юли се разбра, че МС е приел решение за диверсификация на доставките. След като го видяхме, прочетохме, че под формата на диверсификация се осигурява монопол на Уестингхаус, а се изключва възможността на “Фраматом” да кандидатства за участие в евентуален търг. В това решение се предвижда, че при доставка на свежо ядрено гориво трябва да се изключат всякакви фирми, които имат нещо общо с Русия, както и да се изключат доставки и услуги от Руската федерация. Така или иначе, резултатът бе, че се установява нов монопол на Уестингхаус. Не стана ясно кой е изготвил този доклад. Мнението на експертите бе, че това решение трябва да се отмени, за да имаме равнопоставеност между компаниите, които ще участват на търг, да има конкуренция. И в търга да търсим от една страна безопасност на горивото, а от друга - по-добри финансови и други параметри. Когато служебното правителство дойде на власт, някъде в средата на август се проведе едно съвещание в министерство на енергетиката, на което бе и ръководството на АЯР. Уточни се, че това решение на МС не е съгласувано с тях.

 

Те на каква позиция бяха?

 

Категорично, че трябва да се отмени това решение. Присъства и ръководството на БЕХ, което застъпи същата теза. Моето мнение и това на зам.-министъра също се припокриваше. Направихме паметна записка от тази среща. Имаше въпроси към други министерства, разбира се.  Междувременно стана ясно, че “Фраматом” е останала неприятно изненадана от това развитие на нещата и е съобщила за него в правителствените институции на Франция. Стана ясно, че се очаква негативна реакция от Франция против отстраняване на една от основните компании.


Не си спомням да е имало реакция от Франция? 

 

 Слава Богу, че нямаше френски посланик и успяхме да изпреварим негативната реакция на Франция. Ако можем да обобщим - няма никаква възможност да се се затрудни диверсификацията. Даже напротив -  даваме възможност и на другия алтернативен производител да участва. Сега в Централата се подготвят условия за провеждане на търг за избор на доставчик на свежо ядрено гориво. За мен няма драма, но хората, които проявиха някакво лобиране, продължават да поддържат позицията си. 

 

Може ли да се появят съмнения за прокарване на руски интереси? 


Няма такова нещо. Чувам изказвания от разни политици и политички, че французите, видите ли,  ще произвеждат руско гориво. Не е така. Те ще произвеждат гориво по руски дизайн. А това е най-доброто за мен от гледна точка на безопасността, тъй като това е изпитано гориво и няма  никакви нови рискове.


Знаете ли в кои страни могат да използват горивото на “Фраматом”?


 Това гориво е само за определен тип реактори. Същият завод произвежда и гориво за първото зареждане на огромния реактор във Финландия. Там касетите са квадратни, с друга геометрия. Руските касети са шестоъгълни и изискват специфична линия за монтиране, специфично наблюдение, контрол на качеството. О този тип реактори има два в Козлодуй, два в Чехия, 13 в Украйна. Строят се четири в Турция, четири в Египет. И където спечелят търг за доставка, това гориво ще отива натам. 

 

 

Интервю на Катя Илиева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама