Над 40 собственици на СПА и уелнес центрове, фирми за доставка на СПА оборудване взеха участие в дискусията за бъдещето на СПА и уелнес туризма в България. Конференцията бе организирана от Националната асоциация по СПА и уелнес туризъм.
Конференцията "Перспективи и развитие на СПА и
уелнес туризма в България" се проведе в х-л "Марица" в Пловдив.
СПА и уелнес туризмът в България има много добри перспективи за
развитие, каза Анелия Крушкова, председател на Държавната агенция
по туризъм (ДАТ) в поздравление към участниците. Крушкова изрази
увереност, че в следващите няколко години туризма на "здраве чрез вода"
ще се развива бързо и заслужено ще постави България сред предпочитаните
дестинации за СПА и уелнес в света. В момента едва 6% от ресурсите на
минерални води у нас се използват, каза тя, нашата страна е богата на
термални и минерални води, но от близо 900 извора, едва около 50 се
използват. Хотелите, които в момента се строят, са в категорията 4****
и 5*****, което означава, че в момента услугата е предназначена за
сравнително платежоспособни клиенти и по-скоро е част от програмите за
профилактика, отколкото за лечение. ДАТ е отправила покана към
партньори от Италия за стратегическо сътрудничество в областта на СПА и
уелнес туризма и е получила съгласие да участват заедно в програми,
финансирани от Европейския съюз или от регионите.
Г-н Станимир Станков, председател на УС на Националната асоциация
за СПА и уелнес туризъм съобщи, че от следващата година в
Лесотехническия университет се откриват паралелки за специалисти по СПА
туризъм. Две групи по 30 души ще учат по магистърски програми
спецификата на този туризъм и ще бъдат сред първите висококвалифицирани
кадри, получили образованието си у нас.
Г-н Ветко Арабаджиев, председател на УС на Съюза на инвеститорите в
туризма (СИТ) поздрави участниците в конференцията и пожела на бранша
бързо развитие и много туристи. Той честити на NAST членството в
Маждународната СПА асоциация (ISPA) - най-авторитетната професионална
организация в спа и уелнес индустрията, която обединява над 3000 фирми
и сдружения от 76 страни. NAST е и колективен член на СИТ. Г-н
Арабаджиев определи СПА туризма като изискващ големи инвестиции,
модерна техника и обучен персонал. Едновременно с това, възвръщаемостта
на средствата е много по-голяма, отколкото в другите сектори. В света
смятат СПА и уелнес туризма за най-важна част от медицинския туризъм,
защото процедурите залагат на профилактика на заболяванията.
Профилактика на основата на природен ресурс, с който България е много
богата. Спа туризмът, съчетан с голф може да доведе в България така
мечтаните елитни туристи, които да направят приходите в държавната
хазна още по-големи.
Гости на форума бяха Станислав Новаков, заместник председател
на ДАТ и Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и
ресторантьорска асоциация. Специално поканени бяха г-н Фаусто Фаджиоли,
професор по туризъм и автор на над 100 проекта за развитие на районите
по европейските програми, г-жа Лучана Гарбуля, представител на област
Емилия-Романя и г-н Лучано Марино, специалист по обучение на персонал.
Фаджиоли разказа за добри практики при реализация на проекти
за СПА и уелнес туризъм в Италия и възможности за партньорство между
български и италиански курорти и дестинации. В Италия 28 млн. туристи
от 18 до 75 години следват философията на здравословния живот -
консумират биопродукти, хранят се здравословно и предприемат кратки
ваканции в други държави. СПА и уелнес индустрията е във върхов момент
от развитието си, в момента туристите в сектора харчат 18 милиарда евро
на година и тенденцията е на увеличаване. 61% от хората в Италия в
свободното си време посещават балнеолечебни центрове. Интересен е
фактът, че все повече млади хора посещават СПА центрове, т.е. това е
един "подмладяващ" се пазар. 42% от хората между 18 и 29 г. и 41% от
групата между 30 и 49 г. харесват СПА процедурите и уелнес туризма.
Сред по-възрастните процентите са съответно 30% за 50-65 г. и 20% от
хората над 65г. Най-много са предприемачите, хората със свободни
професии, ръководители и служители във фирми. Около 28% от работниците
също ползват СПА и уелнес туристически продукти всяка година. Г-н
Фаджиоли предупреди за опасността от създаване на "безличен" продукт,
еднакъв навсякъде, в България, в Испания, в Чехия. Вместо това,
съвременния маркетинг продава не бани, вани и масажи, а териториални
особености. По-лесно и по-скъпо се продава комплексен продукт, който
включва история, култура, местна кухня, музика и т.н. Гостите искат да
усетят емоциите и усещанията на тези, за които това е ежедневие, да се
поставят на тяхно място със съзнанието, че все пак е игра. Между
България и Италия има 2 000 км., каза гостът, но това не е проблем, а
предимство С от една страна
Г-жа Гарбуля е обществен отговорник за туризма в провинция
Емилия-Романя. Това е най-добре организираната в туристическо и
търговско отношение област в Италия, с много силна връзка между
публичния и бизнес сектор. Провинцията е известна с производството на
спортните коли Ferrari и Ducato и с факта, че е родно място на няколко
велики италианци, като Данте и Лучано Павароти. СПА е послание за
здраве и качество на живот, каза тя. Ползването на балнеологичните
центрове само за лечение е минало, сега се набляга на подобряване
качеството на живот. Съвременните европейци харчат повече пари за
диети, отколкото за храна, което означава, че трябва да "пълним
главите, а не стомасите", т.е. да въздействаме на въображението и да
възпитаваме необходимост от здравословен начин на живот.
Присъствието
на италианските специалисти предизвика голям интерес у присъстващите
хотелиери и собственици на туристически обекти. Собственичката на
верига СПА центрове Виктория Кесаровска запита италианците дали при тях
има проблем с персонала и от къде се снабдяват със специалисти. Г-н
Марино потвърди, че и в Италия има недостиг на квалифициран персонал и
се налага в СПА центровете да бъдат назначавани много чуждестранни
работници. Качествени масажисти и козметици се обучават в професионални
училища по поръчка на местния бизнес. В същото време, каза г-н Марино,
не е добре единствения повод за избор на хотел или курорт да бъдат само
качествата на масажиста там. Стратегията на италианския туристически
бранш е да продава регионалните особености като продукт, включително
местна кухня, културни традиции, изкуство. Затова и при обучение на
персонала се набляга на усвояването на тези тънкости, защото това
придава специфичен облик на всяко отделно място.
Г-жа Анелия Цветанова представи системата FisioSphere, която
включва know-how за изграждане и управление на СПА центрове. Тя
наблегна на една основна грешка, която допускат собствениците C
изграждат СПА центрове под замята, на закрито. Според последни
изследвания тези места имат много повече успех и клиенти, когато са на
открито, с достъп до околната среда. Съчетанието слънце, въздух и вода
дава много по-добри резултати, както добре е забелязал още Хипократ.
Г-н Йордан Йорданов, преподавател по маркетинг и автор на книги за
развитие на туризма представи книгата си "СПА и уелнес туризъм" и
разказа за опита си в обучението на млади специалисти.
Д-р Иван Маслев представи някои нови възможности за диагностика и профилактика на стреса. Frognews.bg