Лято, слънце, плаж - с тази не особено сложна формула Гърция произвежда близо 20 на сто от брутния си вътрешен продукт. Над един милион гърци преживяват пряко или непряко от туризма. Тази година обаче туристите ги няма.
Маргарита Гианули седи под сенника на бара си. Пред нея се простира плажът на Мораитика, един от най-хубавите на остров Корфу. 40-годишната жена е угрижена: "От години говорим за криза в туризма, но толкова зле никога не е било. Обикновено по това време на годината на плажа не можеш да се разминеш от хора. А сега? Само тук-там по някой."
Слабо начало на летния сезон
За да пести разходи, през първите седмици на сезона Маргарита Гианули работи в бара само с мъжа си. Персонал назначават едва по-късно. Освен това тази година семейство Гианули отваря няколко седмици по-късно от обикновено, както и повечето хора в Мораитика. Като Спиридула Блаху, която заедно с мъжа си държи малък семеен хотел-пансион недалеч от плажа: "Обикновено къщата ни беше пълна от май до септември. Сега хората идват само в разгара на сезона и пак са по-малко. Нашите фиксирани разходи обаче си текат през цялата година, а как да ги покриваме?"
Атина, Старият град, идеален център, само на няколко метра от новооткрития музей на Акропола. Тук е бизнесът на Димитрис Лимперопулос. На витрината на магазинчето му се виждат пъстри фигури на Пан или Афродита, сребърни талисмани. Но нито езическите, нито христянските богове и светии не могат да спасят майстора на сребърни изделия от тазгодишната криза:
"Идват хора, но нямат пари. В сравнение с миналата година имаме с 30 на сто по-малко приходи. При това всичко поскъпва! Но клиентите се интересуват само от най-евтините артикули в магазина, готови са да купуват и боклуци, важното е да не похарчат нито едно евро в повече".
Над 300 хиляди души в Гърция са заети в туристическия бранш. А доходите на близо милион са свързани непряко с туризма. Заради отлива на туристи сега безработни са 19 хиляди гърци. Най-тежко засегнати са островите в Егейско море, например, Родос и Крит.
Нова маркетингова концепция за гръцкия туризъм
Като цяло туристическият сектор в Гърция очаква 20 на сто по-малко приходи в сравнени с миналата година, защото редица предприемачи намаляват цените. Андреас Антониу е управител на верига хотелски комплекси в Гърция: "Има туристически дестинации, които са - така да се каже - изчерпани. Защото не предлагат нищо ново или чисто и просто, защото пътуването дотам е по-скъпо в сравнение с други дестинации в страната. От друга страна виждаме в едно и също населено място хотели, които се търсят добре и други, които остават празни. Следователно въпросът опира и до маркетинга."
Според Антониу само първокласното качество на туристическите услуги може да примами гости в разгара на сезона и на кризата.