БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Черен петък, черна седмица или цял месец? Какво да си имаме наум!

0 6698 15.11.2022
Черен петък, черна седмица или цял месец? Какво да си имаме наум!
Черен петък

През 2022г. кампанията ”черен петък” e обявена официално за последната седмица на месец Ноември, но големите намаления започнаха много по-рано.


Официално датата на Черния петък е обявена за 25 ноември – петък. Голяма част от онлйан магазините обаче пуснаха офертите си две седмици по-рано, като се очаква да удължат кампанията и в следващата една или две седмици след крайната дата. 

 

Надпреварата за клиенти тази година ще бъде още по-голяма, предвид изтънелите ни джобове и все по-нарастващата инфлация. В онлайн пространството има и специален сайт, който ни отвежда до офертите на всички, които са се включили в кампанията.


.


Разглеждайки различните магазини попадаме на всемъзможни оферти. Като започнеш от дрехи, обувки, козметични продукти, мебели, кухненски уреди и стигнеш до зимни гуми.


.

 

Намаленията започват от 20% и стигат до 50% и нагоре.

.

 

Доколо обаче реални са тези намаления и за какво да внимаваме ако сме решили да се възползваме от кампанията.

 

Кой е търговецът


Винаги проверявайте кой стои отсреща и на кого давате не само доверието, но и парите си. Всеки електронен магазин, който предлага продукти и услуги в държава от ЕС, е задължен да обяви данни за своята фирма и да даде контактите – физически адрес, имейл, телефон.

 

Ваше е обаче задължението да проверите дали има налични такива контакти. Дори и да не се наложи да пускате жалба, може просто да ви е необходимо уточнение и да искате да попитате нещо. Тогава трябва да знаете как да се свържете с продавача, нали?

 

Какво купувате


Не може да очаквате, че ако някой в дадена социална мрежа или на сайта си, ви предложи да получите за почти без пари стока или услуга, която струва поне два пъти повече, иска да ви направи подарък. Дори и продуктите, които се предлагат в кампаниите под мотото Черен петък имат своята цена и тя трябва да е достатъчно реалистична.

 

И още. Независимо дали купувате дрехи, кола, умна прахосмукачка или абонамент за онлайн курсове - проверете условията, с които се съгласявате. И докато дрехите и обувките вече спадат към обичайните заподозрени, когато се пазарува онлайн, то в случай че ще поръчвате автомобил от интернет сайт, уверете се, че той наистина съществува и то в това състояние, в което го рекламира продавачът. Ако става дума за абонамент, задължително вижте колко дълго продължава срокът му и как може да се прекъсне. Ако ще купувате робот за чистене у дома, който ще командвате от офиса, уверете се, че знаете с какво приложение ще работи, как ще се инсталира и дали трябва да се заплати допълнително.

 

Колко е намалението

 

За да сте сигурни, че действително има намаление, вижте колко е абсолютната цена, а не какво показват процентите. Проверете колко струват същите обувки или телефона, на който сте хвърлили око, в другите сайтове. Важно е да имате предвид, че при всяко обявяване на намаление на цената  продавачът трябва да посочи и предишната цена, на която е предлагал същата стока преди намалението. Съгласно европейското законодателство „предишна цена“ означава най-ниската цена, прилагана от търговеца за период от поне 30 дни.  

 

Какво да направите при проблем

 

Преди всичко – запазете спокойствие и бъдете търпеливи. Възможно е да има объркване или забавяне заради огромното количество поръчки, които традиционно се правят в този период.

 

Ако обаче забавянето продължи повече от няколко дни, пишете имейл до търговеца с искане да се стигне до разрешаване на проблема. Телефонът е добър вариант, ако трябва да попитате дали може да си поръчате синя, а не червена тениска, но разговорът, даже и да се записва, няма как да бъде доказателство при евентуален спор между вас и търговеца. Затова, използвайте имейла или изпратете писмо с обратна разписка. Пазете всички документи. И по-важното – прочетете ги, за да знаете какво се очаква от вас. И какво вие може да очаквате от продавача.

 

Кой може да ви помогне, ако търговецът не го направи


При проблеми с търговец от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да се обърнете към ЕПЦ България. Ако фирмата е регистрирана в нашата държава, компетентен орган е Комисията за защита на потребителите. Може да потърсите за съдействие и помирителна комисия, с чиято помощ да стигнете до решаването на проблема по доброволен начин.

 

Констанца Илиева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама