При проведения конкурс за директор на Музикалния театър – Държавен музикален и балетен център - София, бяха открити куп нередности от юридическа гледна точка, както при подготовката, така и при самото провеждане на конкурса.
Това съобщиха за ФрогНюз служители на театъра, които пожелаха да се свържат с редакцията ни.
По техни думи пропуските още при обявяването на конкурса не са малко:
Не е публикувана, нито връчена на кандидатите Заповед на Министъра на културата по чл.3. Липсва публикуване или връчване на кандидатите на изменение на първата
Заповед, в която се допълва точка 2 - събеседване.
В публикуваната обява за конкурс и допълнение към нея, липсват дати кога са публикувани, както и правното основание за тях, съгласно чл.3, ал.1 от Наредбата.
Липсва Регламент за провеждане на събеседването, което е довело до неравнопоставеност на кандидатите и по този начин не се е дала възможност на всички кандидати да разгърнат и защитят своите концепции по едно и също време.
Груби нарушения се установяват и от записа на конкурса, който е качен в интернет пространството, по отношение на състава на комисията. От записът се вижда как при остър спор, възникнал между членовете на комисията, в част от тях има формирана предубеденост към кандидатите, т.е. не задават въпроси, а присъствието им е проформа.
Възникват и допълнителни въпроси след качването на видеото от проведения конкурс, подчертават служителите на Музикалния театър.
Назначаване на комисия, в която членовете са незаинтересовани както и друг член на същата комисия ги нарича „индиферентни“.
От видеото също така се вижда ( 1.34 час), как в комисията възниква остър спор. Тогава, един от членовете й казва, че конкурсът е заплашен от опорочаване и оспорва присъствието на различните му членове.
Същият казва: “.. В наредбата е предвидено да бъде друг член на вашето място, а не вие..“.
Също така заявява, че тези хора, не задават въпроси към кандидат директорите и не става ясно после, на каква база ще оценят тяхната юридическа и финансова компетентност. Това означава, че оценките на тези членове на комисия, не могат да бъдат обективни.
Колко добре познават членовете на комисията работата на театъра? Колко спектакли са посетили, за да добият представа за репертоара на институцията, питат се служителите в театъра.
В същият този спор се говори за заличаване, отрязване и забелване на някакви подписи от документи, свързани с конкурса, което също е повод за спирането му, до изясняване на ситуацията. От каченото видео става ясно, че са отрязани моменти от този спор, така че да не се разбере същината на възникналия проблем.
През цялото време се е наблюдавало тенденциозно отношение към отделните кандидати, като на настоящия директор е дадено най-малко време, през което е грубо прекъсвана, за да не може да изложи бъдещите си творчески планове и стратегии за развитието на театъра.
Относно кандидатите класирани на първо и второ място, служителите на Музикалния театър споделят:
Никой от тях не показва познаване на спецификата и проблемите на отделните творчески колективи, както и на техническите служби, като спечелилия кандидат говори за всички други талантливи хора в академии и училища, но не споменава нищо за сегашната трупа на театъра, който постига творческите си и финансови успехи, благодарение на тях.
Същата иска създаване на студия за обучение и издаване на сертификати от името на театъра, което не отговаря на националния ни статут и функции. По този начин тя иска да го превърне в учебен театър и обезсмисля наличието на такива в различните висши институти. Спечелилата не познава кодекса на труда. Това личи от думите и, че ще освобождава хора в ПРЕДпенсионна възраст.
По време на изслушването тя отклонява всички въпроси, свързани с финансите на театъра, като каза, че за това има финансисти, което означава, че няма представа, дали може да бъде реализиран нейния репертоарен план, смятат от театъра.
В подписка, подкрепена от по-голямата част на колектива на Музикалния театър, работещите в националния културен институт настояват министърът на културата да отмени резултатите от конкурса за директор на Държавния музикален и балетен център – София.
Изпратено е и писмо до министъра на културата от името на Музикалния театър, веднага след качването на записа от конкурса. В писмото се пита защо при наличието на директор, който финансово стабилизира театъра, който поема длъжността, когато Музикалният театър е в състояние на фалит и още на първата година от управлението си тя го изкарва на печалба от плюс 313 292 лв? Защо при толкова успешна репертоарна политика, която пълни салоните на Музикалния театър се налага смяна на неговия директор и то кагато театралният сезон е в разгара си – изключително неподходящ момент за подобни радикални промени?
В сряда предстои служителите на театъра да запознаят с казуса журналисти, по време на пресконференция, която подготвят.
Във вторник ФрогНюз направи запитване до Министерство на културата във връзка с възможните нарушения, които са допуснати по време на конкурса за избор на нов директор на културния институт, но до този момент отговор не сме получили.
Очаквайте продължение!
Констанца Илиева