Служебното правителство реши да въведе плавно и на стъпки акцизен календар за тютюневите изделия за период от четири години, от 1 март 2023 г., а днес на заседанието на Бюджетната комисия пакета мина на първо четене.
Промените са част от Закона за акцизите и данъчните складове, залегнали в Законопроект за изменение и допълнение на данъчно-осигурителния процесуален кодекс. С това предложение служебният кабинет залага балансирано и плавно увеличение на минималното акцизно облагане на цигарите и останалите свързани категории тютюневи изделия, както и електронните цигари с никотин.
Някои експерти коментират, че този начин ще се избегне риска от шоково поскъване на цигарите и другите категории продукти, предвид предстоящото изменение на европейската акцизна директива. Намеренията на кабинета са подкрепени и от голяма част от тютюневата индустрия, която приема акцизния календар като предвидимост, следващ практиките на ЕС, с който се избягва предоставяне на предимство на определени фирми на пазара, при които е нормално да има различни бизнес интереси и търговски решения.
Очакванията са предложението да бъде подкрепепо при следващите дебати в комисиите и в зала, тъй като с него ще се генерират много повече приходи в бюджета, за сметка на намеренията през лятото, които приходи биха могли да се използват по редица обществено значими теми. От индустрията коментират още, че със сегашното предложение на служебния кабинет са предвидени и норламни срокове на влизане в сила на промените, каквито липсваха преди.
Заложеният ръст е около 5%, на стъпки, което е значително под растящите нива на инфлацията у нас. Това би представлявало увечиление само от окло 20-30 ст. за цигарите, но със запазване на преимущетвото на бездимните изделия и електронните цигари, които ще продължат да бъдат с преференциално и значително по-ниско облагане спрямо цигарите.
С планирания календар страната ни отново ще бъде с най-ниските нива на облагане на акциз в ЕС и под средните ставки в Общността. Последната промяна на акциза на тютюневите изделия у нас беше едва през 2018 г., поради което сегашното предложение беше представено като повече от логично и не би следвало да бъде повлияно от популистки намерения и бизнес интереси на отделни фирми, които да са в ущърб на държавните приходи.