Изпуснахме твърде много поколения в нашата работа и всеки един от по-зрелите творци плаща своя данък, за хубаво или за лошо. Това каза за ФрогНюз Милена Радева – илюстратор и създател на уебсайта ”Българска илюстрация” и организатор на Биенале на илюстрацията.
"Това са поколения, които през 80-те и 90-те години имаха възможността да работят за разлика от други, но по една или друга причина работеха по определени стандарти, които не бяха много добре утвърдени.", обясни Радева.
"Именно чрез Биенале на илюстрацията ние искаме да привлечем все повече поколения, все повече художници, все-повече автори. Биеналето не крие творците си, те имат възможност да се срещнат с широката аудитория, с издателствата и мен лично това много ме радва, защото вдига нивото на българската естетика в книжния ни пазар", допълни тя.
"Част от програмата и целта на сдружението на българските илюстратори и Биенале 2022 е да работим за по-доброто финансиране на художниците у нас, за установяване на едни такива финансови рамки, в които да сме си достатъчно полезни един на друг, да не си подбиваме цената на хляба".
"Аз никога не съм крила, че на мен ми се е налагало да работя за два долара на илюстрация, но когато си млад художник и трябва да започнеш да работиш, намираш и такива поръчки, които не искаш да откажеш. Да, случвало ми се е да работя за ужасно малко пари, случвало ми се е да работя и за добри пари. Това е естетвения път на всеки един творец, да минава през такива ситуации", сподели Милена Радева.
"Като художник и илюстратор смятам, че нямаме достатъчно форуми в България, в които да представяме илюстрацията като самостоятелно изкуство извън рамките на книгата и книжния пазар. Всъщност Биенале на илюстрацията е единствения форум, който събира на едно място всички поколения художници и илюстрации, които искат да участват. Ние каним всеки, който е от сферата да се включи във форума и честно казано откриваме непознати имена, в които има много хляб, почва, талант и се надяваме да ги представяме подобаващо на обществото. Защото илюстрацията отдавна не е в книгата. Тя е в рекламата, пиара, маркетинга, медиите, уеб пространството, социалните медии, гейм индустрията, всякакъв вид визуални форми, печатни медии. Прото тя е навсякъде около нас", каза Радева.
"И именно чрез Биенале на илюстрацията ние искаме да привлечем все повече поколения, все повече художници, все-повече автори. Биеналето не крие творците си, те имат възможност да се срещнат с широката аудитория, с издателствата и мен лично това много ме радва, защото вдига нивото на българската естетика в книжния ни пазар".
Радева подчерта, че голяма част от художниците, които участват в Биенале на илюстрациите работят извън България, но решават да се включат, защото усещат тази връзка по-специална.
Тя допълни, че гостите на изложбата тази година ще видят едно изключително разнообразие от стилове, от художници, от естетика, от визуалност, от цветове, от графичност, от гама, които да направят и изградят тази изложба в две доста големи зали.
"И сред това множество ти виждаш нещо, което изпъква. И това е и задачата на нашето жури, да избере изпъкналите творби", подчерта организаторът на събитието.
Близо триста български художници със 772 оригинални творби се включиха в Биеналето на илюстрацията тази година.
Изложбата ще се проведе в зала "Триъгълна кула на Сердика" и ще бъде открита за публиката на 22 ноември 2022 г. от 18:00 до часа.
Тя ще може да бъде разгледана до 27 януари 2023 г.
Включените илюстрации са селектирани от познати и непознати български творци от страната и чужбина и ще бъдат допълнени от реализираните им книжни произведения.
Трима творци ще бъдат наградени в категориите „Реализирана творба“, „Нереализирана творба“ и „Цялостно творчество“.
Констанца Илиева