Служебното правителство е на път да превърне в реалност строителната илюзия около АМ „Хемус”. Това съобщи в ефира на bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.
„Подготвил съм текст за търпимост на незаконното строителството в участъци 4 и 5. Само чрез тях можем да започнем да ги строим. Приключваме процедурите по отчуждаване на имоти за участък 6, след като в предишния служебен кабинет отчуждихме и терените за участъци 4 и 5. Имаме проблеми с проектирането на участъци 7, 8 и 9, в момента ги изчистваме с цялата концепция. За съжаление нямаме цялостни проекти за магистралата и това е съществен проблем", каза арх. Шишков.
Той посочи, че голяма част от малкото български магистрали са проектирани със статут на скоростни пътища, затова има участъци с максимална скорост от 120 км. Така например са проектирани новите 16 км от магистрала „Хемус" между Буховци и Белокопитово.
„Според мен скорост от 140 км/ч за нашите магистрали е много висока, но това е въпрос на анализ за пътна безопасност. Скоростта се определя от техническите параметри на магистралата, а не само от състоянието", допълни той.
„Ще предложа на политиците, защото аз не съм политик, да се мисли за построяване на тунел под Петрохан на концесия. Така ще скъсим със 70 км разстоянието Видин - София и ще дадем директна връзка с ГКПП „Кулата", каза още регионалният министър. Според него проектът е от изключителна важност, но ако чака финансиране от държавата има опасност да се забави сериозно във времето. „Държавата трябва да построи магистралите „Хемус", „Русе-Велико Търново" и др. Ако трябва да чакаме 10 години, по-бързо ще стане чрез концесия", увери той.
Министърът коментира и напредъка в изпълнението на АМ „Европа", която въпреки името си е най-далеч от европейското мислене и начина на строителство. Аутобанът се проектира и строи от 2014 г., като за това време е построен само един участък – по средата. „За трасето от Сливница до София одобрих подробния устройствен план, който беше подготвен още в края на м.г.
За съжаление там загубихме 7 месеца, които няма как да върнем, и това забавяне най-вероятно ще доведе до загуба на европейските средства, осигурени за строителството, въпреки че работим усилено и целим максимално бързо да приключим отчужденията", каза арх. Шишков. Освен това магистралата е била така проектирана през 2014 г., че да спира на 150 м от граничния пункт със Сърбия. „Това е част от абсурда и строителният хаос, допуснат от проектанта през 2014 г., цял низ от пропуски. Коригирах тези пропуски, за да изградим четирилентови пътища до границата. За съжаление няма как скоро да пътуваме до Белград по магистрала", посочи министърът.
Арх. Шишков увери, че има стабилно финансово и юридическо обезпечаване на зимното поддържане на републиканските пътища. Осигурени са нужните средства, сключени са всички договори. Той благодари на пътните фирми, че не са опорочили процедурите с обжалвания и изрази надежда, че ще изпълняват съвестно подписаните договори.
Той допълни, че се очаква до нова година да приключи един от етапите в довършителните дейности по интерконектора с Гърция. Министърът отново подчерта, че строежът не е завършен и именно разделянето му на етапи е направило възможно потичането на азерския газ. „Строежът трябва да приключи така, както е проектиран. Да има обект изпълнен на 100%. Два месеца цялото правителство работихме усилено, за да завършим тръбопровода и да имаме газ на приемливи цени. Гарантирахме преноса на газ, но ще държим строителят да завърши и останалите дейности; Хората не трябва да се притесняват, че все още завършваме етапите на строителство. Това не влияе на потреблението", каза арх. Шишков и допълни, че предстои нова среща с фирмата в четвъртък следващата седмица.