Имаше време, когато се мислеше, че пицата на парче, хамбургерът или дюнерът ще изпратят в историята родната баничка и кебапчето.
Оказва се, че за всичко има място под слънцето, пише днес вестник Труд. Кебапчета под път и над път в центъра на София няма, но има заведения, главно по пазарите, пред които по обяд се извиват опашки. Обяснението е просто - кебапче с филийка хляб излиза около левче. В някои хипермаркети е още по-евтино - питка с три кюфтета и сок се предлагат за 1,29 лв., докато пицата на парче е минимум 1,60 лв. Малкият дюнер в столицата гони 2,50 лв. Хората знаят, че това не е най-здравословната храна, но в отпускарския месец август, когато столовете в повечето учреждения не работят, обядът на крак е най-лесният начин да залъжеш глада си, коментират търговци.
Как се храни българинът
Младите предпочитат модерните заведенията за бързо хранене и бързо пиене - “Макдоналдс”, KFC, “Бъргър Кинг”, “Коста кафе”, “Старбъкс” и други. Проучванията показват, че над 70 на сто от клиентелата им е младежка. За някои от веригите важна таргет група са децата, затова ги зарибяват с много изкушения - специални менюта в комбинация с играчки, забавления и промоции. В момента в “Макдоналдс” например можеш да купиш хамбургер и чийзбургер за 2,49 лв., като добрите цени вървят в комбинация с бързо обслужване и приятна обстановка. Тези заведения се правят на стратегически места, откъдето минават много хора, затова малките селища все още не влизат в плановете им.
Откъде пазаруват хората за вкъщи
Според проучване на катедра “Търговия” на УНСС 64,6% от потребителите предпочитат да пълнят хладилниците си от големите супермаркети, защото те гарантират висок стандарт на обслужване. 70% от потребителите, взели участие в допитването, посещават редовно предварително избрани предпочитани магазини. Резултатите сочат, че българинът е консервативен по отношение на това какво и къде пазарува. Над 80% от покупките са планирани, а импулсивните са малък процент.
Петте най-важни характеристики при избор на магазин според изследването са: качество на предлаганите стоки (36,8%), цените (32,5%), местоположение (31,6%), разнообразие на стоките (29,2%), възможност за самообслужване (12,5%). Водещи характеристики при избор на верига супермаркети са и асортимент, чистота и атмосфера. През последната година клиентите се пренасочват към нисък клас продукти, което доведе до ценова война, смъкване на маржовете и следователно по-малко инвестиции в сектора. Проблемът е, че големите вериги не са навсякъде. В малките градчета преобладават бакалии, които зареждат пакетирани месни и млечни продукти. Затова в тях е проблем да купиш прясно месо или риба. В центъра на Етрополе напр. има само една месарница и в края на седмицата тя е полупразна. (Труд)