Мотивът на актьора Валери Йорданов е свързан с това, че иска да изрази несъгласието си с определени политики, които са нахлули в театъра. Йорданов е категоричен, че те нямат място там. Днес от Брюксел служебният министър на културата също коментира продължаващия казус в Народния театър. Според Минеков въпросът вече очеизвадно има политически характер, тъй като последните изказвания на лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ, са в подкрепа на ПР-а на театъра - Велислава Кръстева.
Актьорът Валери Йорданов посочи, че идеята му за подписка се е появила вчера. Той каза, че иска да употреби "всички законни средства, за да обърна внимание, че не е редно това, което се случва.”
Йорданов определи решението си като емоционално и посочи, че е срещнал подкрепа от хората: „Виждам, че все пак българинът малко от малко започна да се отърсва от страховете да изкаже мнението си и да напише името си.” Днешната инициатива е в резултат на вчерашната онлайн подписка, която Йорданов създаде в подкрепа на Морфов. Нейното мото е: "Вън политиката от театъра!" В своя профил в социалната мрежа Фейсбук Йорданов каза, че ще очаква всеки, който желае да се подпише пред Фонтана на Народния театър от 16 до 18ч.
Ето аргументите на Валери Йорданов, с които създаде онлайн инициативата:
Обявяваме подписка "Гражданска позиция".
Подписката е в подкрепа на човека, твореца и режисьора Александър Морфов!
Призоваваме всички и себе си, които обичаме Народния театър, да застанем зад Александър Морфов и творците! Те са хората, които се борят за възтържествуването на истината, честността и правото на всеки да твори и да работи в атмосфера, която вдъхновява и ражда красота. Всичко останало угнетява и принизява!
Театърът и режисьорът, които са спасявали хиляди с уроците от сцената, сега имат нужда от подкрепа!
Моля всеки подписващ да отбележи своята професия.
Събирането на хартиени подписи ще продължи по същото време и на същото място и в сряда и четвъртък (1-ви и 2-ри декември). С шеговит тон Йорданов посочи, че ще очаква хората да дойдат пред Народния театър, но ако случайно го "привикат от партията" - има кой да ме смени..." Очаква се също подписка от Пловдив, която съдържа множество гласове, както и подкрепа от други градове.
Тази година актьорът Валери Йорданов режисира награждавания филм "Шекспир като улично куче". Той е автор на сборника с разкази "Гризачи". Постъпката на Валери Йорданов показва доблест, с която защитава Александър Морфов. Йорданов изрази подкрепата си за твореца, а не за очевидно по-силния, който е пазен по политическа линия. Йорданов е работил с режисьора и е играл в знаковото представление „Хъшове”.
За съжаление много от актьорите, които също са участвали в пиесите на Морфов и които Фрогнюз потърси още в самото начало за коментар, отказаха по лични съображения. Явно личните им съображения и интереси са по-силни от морала, достойнството и колегиалността.
Днес от Брюксел служебният министър на културата също коментира продължаващия казус в Народния театър. Според Минеков въпросът вече очеизвадно има политически характер, тъй като последните изказвания на лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ в подкрепа на ПР-а на театъра: "Като си депесар, да те изселят на Марс ли?"
Минеков е категоричен: "На кантар не може да бъдат поставяни двама-трима чиновници, а от другата страна да стоят имена, изградили себе си с години, разпознаваеми и които са част от славата на България. Това е абсолютно недопустимо.
Минеков посочи, че в Народния театър има още политически представители, които "чакат бурята да мине". „Бурята няма да мине“, посочи лаконично Минеков. Той добави, че изходът зависи и от министъра на културата: "Последният акт в пиесата може да бъде от министъра!", предупреди Минеков.
В подкрепа на Александър Морфов се обяви и актрисата от Народния театър Албена Колева. Тя написа в своя профил във Фейсбук "Апел за спасение на Народния театър".
Ето целия текст на Апела на Албена Колева:
През месец март т. г. Господин Васил Василев беше избран за Директор на Народния театър “Иван Вазов”. В неговата концепция беше залегнала и идеята за връщане в театъра на режисьора Александър Морфов и неговите емблематични спектакли, които повече от пет години не се играеха на наша сцена по неясни причини, но които винаги са пълнили салоните и радвали публиката.
Това намерение на Васил Василев изигра решаваща роля при неговото избиране за директор. Но той въдвори в театъра и нова администрация, която сякаш му стана по-скъпа. Оказа се, че с назначаването на Госпожа Велислава Кръстева за заместник директор и PR в театъра рязко се промени творческата атмосфера. При липсата на Закон за театъра новоназначеният Директор и неговата заместничка управляват, позовавайки се дословно на Трудовия кодекс, който в голяма степен е неприложим за творческите институции и регулира основно дейността на администрацията.
Госпожа Кръстева не е работила в театър и неусетно започна да прокарва взаимоотношения, които много бързо доведоха до оставки на творци и уволнения на ценен сценичен персонал. Директорът Василев, незнайно защо, поддържаше нейните действия. И още – оказа се, че госпожа Кръстева е действащ член и активист на политическа партия, който с демонстративното си участие в политически заявки и рекламни кадри на Парламентарните избори, поставя театъра в неясна и сякаш натрапена политическа позиция. Последвалата реакция на главния режисьор Александър Морфов, колкото и да е крайна, беше продиктувана от желанието му да възстанови творческата атмосфера и взаимоотношения в Народния театър, които за по-малко от шест месеца след встъпването в длъжност на новата администрация, бяха неусетно разрушени.
Затова се обръщаме към всички институции и личности, от които зависи съществуването на Националния ни театър да предприемат неотложни мерки за неговото спасяване!
Припомняме, че причината за скандала в Народния театър между главния режисьор Александър Морфов и ПР-а на театъра Велислава Кръстева възникна в края на м. октомври. Морфов надраска врата на Кръстева в знак на протест, че на парламентарните избори от 2-ри октомври тя придружи почетния председател на ДПС Ахмет Доган. Морфов мотивира постъпката си с това, че тя е морален акт. В знак на подкрепа последваха оставките на драматурга Захари Карабашлиев, както и депозираната от режисьора Явор Гърдев.
От своя страна директорът на Народния театър Васил Василев издаде заповед за проверка по случая, тъй като ПР-ът Велислава Кръстева подаде жалба срещу Морфов. Тя обвинява режисьора, че я е подложил на "тормоз на работното място, основан на политическата ѝ принадлежност към Движението за права и свободи (ДПС), също че са ѝ отправени "обидни, подигравателни реплики и язвителни коментари." Кръстева се оплака и от вандалско посегателство върху вратата на своя кабинет.
Очаква се комисия от пет човека, които работят в театъра, да извърши проверка по случая. Освен, че са поставени в неловко положение да разглеждат укоримо ли е поведението на своя колега Морфов, членовете ще извършат задълбочена проверка на данните, които са изложени в жалба на Велислава Кръстева. Те ще изискат от Морфов писмени обяснения, от които да стане ясно дали той е отправил обидни реплики към Кръстева в нейно присъствие/отсъствие, както и дали е извършил посегателство върху вратата ѝ.
Става ясно, че комисията е задължена да открие и събере всички доказателства: видеозаписи, снимков материал и др., за да бъдат изяснени фактите и обстоятелства. Ако се наложи ще бъдат разпитани Морфов и Кръстева. Директорът Васил Василев ще осъществява личен контрол по изпълнението на заповедта.
В случая това търсене и намиране на доказателства може да се характеризира с израза "Да се търси под вола теле", защото Морфов достойно си призна, че той е надраскал врата на Кръстева. В случая тази комисия проформа ще работи, търси и събира доказателства. Няма драма, макар че дадени фигури много я търсят, за да имат лична изява и да прокарат своята политика - липса на етническа търпимост. Все пак избори идват, рейтингът трябва да се вдига, а електоратът да се мобилизира.
Осъществяването на личния контрол при изпълнението на заповедта от директора на театъра прилича на драма за наивници, но за съжаление вкусът ѝ едва ли щеше да е трагикомичен, ако на цялото общество не се насаждаше, че случаят има огромни и застрашителни размери. Не, неговите рамки са толкова ясни и обозрими. ПР-ът Велислава Кръстева си прави ПР на гърба Народния театър,без да се смущава, чре вреди на имиджа му, както и на работещите в него. Все пак няма лоша реклама! Същевременно се прокарва максимата: "Разделяй и владей". Много се "хванаха" на тази въдица - кой за по-високите заплати, кой за това, че не харесва министъра на културата, кой защото иска да си мълчи и му е удобно. Тъжната констатация е, че всички тези хора решиха да пожертват не само Морфов, но и собствената си свобода, ако някога са я имали. Междувременно Кръстева натрупа и политически актив за ДПС, защото за пореден път ни се размаха като пръст пред лицето етническата карта, аргументът с нетолерантността и липсата на търпимост. Дори лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ изрази отчаян опит да спаси депесарите: На Марс ли да отидат?
Овладяването и налагането на контрол върви с пълна сила. Той не е само в Народния театър, а във всички институции и нива на властта. Този, който мисли, че няма реална опасност, очевидно си затваря очите или му е изгодно да го прави.
Ирина Тодорова