НОВИНИ


Нелегалните цигари шик, редовните – противни

7 11165 06.08.2010
Нелегалните цигари шик, редовните – противни

Цигарите да са в кутии от амбалажна хартия със стряскащи снимки на пораженията върху здравето от тях, предвижда нов регламент на ЕС.



Той трябва да влезе в сила от 2012 г., пише вестник 24 часа. Изписването на марките върху кутиите трябва да е по-дребно от надписите за вредата от пушенето. Ако това се приложи, има опасност да разцъфти контрабанда, твърдят производители. Нелегалните цигари щели да са в привлекателни опаковки, а редовните производители трябвало да продават противни кутии. “Марлборо” и “Лъки страйк” не са вече бели и червени, “Виктори” не е синьо-бяло, “Ева” не е с цветя и картинки, а камилата на “Кемъл” я няма. Всички цигари са в еднакви пакети от амбалажна хартия, над нея има едра снимка на поразен от рак бял дроб, изваден от току-що аутопсиран труп. Марката е напечатана с дребен шрифт в долния край. Има призив да се откажеш сега и телефон за безплатна консултация. Виж много снимки в галерията! Това е проект за отказване на европееца от цигарите, който се обсъжда в Европейската комисия, показват документи, до които се добра бюрото на ВАЦ в Брюксел. Комисията работи по ревизия на директивата за тютюневите изделия от 2001 г. с цел да представи законодателно предложение в края на следващата година. В поверителен доклад наетата за целта американската консултантска корпорация РАНД заявява, че еднаквото пакетиране “би било в интерес на общественото здраве”.

Експертите обмислят и да направят цигарите по-малко видими в търговските обекти. Например да са скрити в чекмедже под рафта в затънтения край на магазина. Като порнолитературата. И да забранят на производителите да добавят ароматизатори, подсладители и др. Идеята не е нова. Австралийското правителство съобщи, че ще предложи еднакви пакети след 2012 г. В Европа асоциации на непушачи подкрепят едноцветните опаковки с кратка бележка за марката и нищо повече освен предупреждение, че тютюнът вреди на здравето. Лобистите на тютюневата промишленост вече са настръхнали. Те се боят от “забрана през задния вход” и са убедени, че комисията няма да спре “кръстоносния поход” срещу цигарите. Компаниите са скептични, че уеднаквяване на опаковките може да разубеди някого, особено младежта, да пуши. Индустрията предупреждава, че то, наопаки – може да увеличи пушачите, защото ще засили ценовата конкуренция, когато производителите имат по-малко рекламни и маркетингови лостове.

Освен заради конкуренцията цените могат да паднат и заради по-евтината опаковка. Това би направило цигарите по-достъпни и за децата и юношите. Еднаквите пакети ще улеснят живота на фалшификаторите на цигари и трафикантите, предупреждават производители. Привържениците на идеята обаче настояват, че тя ще направи предупрежденията за вредата от тютюна по-видими. Много пушачи вярват, че цигарите в светли опаковки и топли цветове съдържат по-малко катран и не са вредни като другите, показвали други изследвания. В междинния си доклад РАНД предлага променената директива да обхване и тютюна на листа, новите и нововъзникващите тютюневи и никотинови продукти и принадлежностите за пушене. Препоръчва се количествената информация за катран, никотин и въглероден окис на цигарените опаковки да се замени с качествена, т.е. описваща вредата от тях и такава, която насочва пушача към помощ за отказване от навика. При това последният вид информация да е равностоен по достъпност с тютюневите изделия.

Отблъскващите анатомични изображения на последствията от пушенето да станат задължителни, съветват консултантите. Предупредителните надписи да станат по-големи и да са и от двете страни на опаковките, предлагат още те. Препоръчва се да се въведе и стандартен размер на цигарената опаковка. Компаниите да се глобяват, ако не обявяват точно данните за съставките на тютюна, и да се въведе регистрация на тютюневите изделия, съветва групата. (24 часа)
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама