От 8-ми декември ще бъде пуснато движението на трамваите по линия номер 5 по трасето от площад ”Македония” до бул.“Овча купел“. Това съобщи зам.-кметът на Столичната община Ангел Джоргов. Реконструкцията се извършва по Оперативна програма. Следващият етап на строителство включва обособеното трасе в участъка между ухо ”Никола Петков” и ул. ”Райска градина”, без да се засягат кръстовища. Затваря се трамвайното движение от ухо ”Никола Петков” до ухо ”Княжево”.
Трамвай №5 ще се движи от 8-ми декември в столицата. Обектът е разделен на две части. Срокът на участъка от обръщалото на Съдебната палата до пл. "Руски паметник" изтече през пролетта. Имаше забавяне с около 90 дни, посочи Джоргов. Той каза, че на строителната фирма ще бъде наложена глоба в размер на 10% от стойността на този участък, която е около 10 млн.лв. Това означава, че глобата за строителя ще бъде около 900 хил.лв., поясни зам.-кметът. Другият участък, който струва 30 млн.лв. без ДДС е с общ срок две години и ако има забавяне по вина на изпълнителя, ще бъде наложена глоба до 10% от стойността на целия договор, каза Джоргов.
Джоргов посочи, че трамваите по линия номер 5, която преди ремонта се ползват от 50 хиляди души дневно по цялото трасе, ще се движат с маршрут от Съдебната палата до трамвайно ухо "Бъкстон". Линията ще бъде обслужвана с нови трамвайни мотриси, посочи Джоргов. Те са 13 на брой, като се очаква до средата на следващата година в София да пристигнат още 29 трамвайни мотриси, осигурени по Оперативна програма "Околна среда". Така трамвайните линии №5, №4 и №18 ще се обслужват от нови мотриси. Джоргов обяви още, че от утре започва и реконструкцията на трамвайното обособено трасе от трамвайното ухо на бул. "Никола Петков" до ул. "Райска градина".
Реконструкцията на трамвайната линия по бул. "Цар Борис III" е разделена на два участъка, без частта на площад "Руски паметник". Първият участък е от пл. "Руски паметник" до ухо "Княжево" (без кръстовището на бул. „Цар Борис III“ и бул. „Гоце Делчев“), а вторият участък от пл. "Руски паметник" до ухо "Съдебна палата". Към настоящия момент е готов изцяло участъкът от „Съдебна палата“ до трамвайно ухо "Бъкстон“ и продължава работа по трасето след ухо "Бъкстон", информираха от общината.
Цялостно е подменен релсовият път, контактната мрежа, изградени са нови перони, монтирани са спиркови навеси. Пренаредена е паважната настилка и гранитните бордюри по двете локални платна на бул. "Македония". Подменени са асфалтовите настилки по ул. "Алабин", ухо "Съдебна палата" и пл. "Македония", изцяло са обновени тротоарните настилки. На бул. "Македония" до Руски паметник е изграден нов линеен парк, съобщи зам.-кметът. В пространството между локалните платна са обособени две пешеходни алеи, една велоалея и кътове за отдих. В линейния парк са засадени нови дървета, храсти и различни видове цветя, като за поддръжката на растителността е изградена изцяло нова поливна система, каза още Джоргов.
От общината информираха, че идейният проект за линейния парк е на френското архитектурно студио "Вилмот и асосие" с управляващ директор Борина Андрю. Живият плет, който е характерен за обособеното трамвайно трасе по булевардите "Тотлебен" и "Цар Борис III", е възстановен, като тази част от растителността, която е в добро състояние е запазена, а на останалите места е засаден нов жив плет.
Следващият етап на строителство включва обособеното трасе в участъка между ухо "Никола Петков" и ул. "Райска градина", без да се засягат кръстовища. Затваря се трамвайното движение от ухо "Никола Петков" до ухо "Княжево".