С Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие, разговаря Георги Великов
- Г-н министър, в понеделник направихте първа копка на Лот 3 от магистрала "Тракия" (Нова Загора - Ямбол) и веднага след това излязохте в отпуск. Спокойно ли ще си почивате сега?
- Някак символично беше това. Първо, че се движихме по график и свършихме много работа. Второ - отпуската идва след много положен труд и постигнат конкретен резултат. Така че се радвам, това ми помогна да си почина малко по-добре. Чувствам се удовлетворен.
- Точно в деня на копката обаче бившият премиер Сергей Станишев прогнозира, че цената на "Тракия" ще се оскъпи, защото търговете са спечелени с нереално ниски цени.
- Ние сме изключително доволни от цената, която постигнахме - 35% под първоначалния бюджет за магистралата. Тя е двойно по-ниска от онази, която бяха заложили от правителството на тройната коалиция за същия аутобан. Аз като министър, който е поканен като експерт в правителството, а не като политик, дълбоко вярвам, че точните факти и цифри и конкретно постигнатите резултати са важни. Нашето правителство, една година след като получи доверието на българските граждани, вече строи 120 км магистрали. Това е колкото всички правителства на демократичния преход, взети заедно - за 20 години те са построили 120 км.
- Според експремиера обаче вашето правителство е оскъпило неимоверно много магистрала "Люлин"?
- Ние не сме оскъпили, а сме намалили драматично стойността на магистралата спрямо това, което правителството на Станишев заложи. В доклад на инженер-консултанта на обекта от декември 2009 г. магистралата вече беше оценена на 210 млн. евро. След преговори с турската компания изпълнител "Мапа Дженгиз" успяхме да намалим щетите за държавата на 185 млн. евро (това е крайната цена, на която строителят се ангажира да завърши обекта - бел. ред.) . Само да отбележа като контрапункт - участъкът от магистрала "Струма" при Драгичево бе стартиран по времето на Сакскобургготски и е приключен по времето на Станишев. Вместо 3 г. е строен 7,5 г. и вместо 32 млн. евро първоначален бюджет се е стигнало до 96 млн. евро крайна цена. Цифрите и резултатите доказват, че няма нито един пътен участък на територията на България без анекс по времето на тройната коалиция и няма нито един завършен, който да не е на двойна, а някои са и на тройна цена. На това отгоре 1/3 от тях са абсолютно незаконни.
- Какво правите по въпроса с пътищата, които са незаконни?
- Първо, установихме фактите, които - честно казано - са много смущаващи и далеч от нормалното. На Карнобат (участъка Карнобат - Бургас от "Тракия" - бел. ред.) още не са изплатени обезщетения на собственици 3 г. след като аутобанът е пуснат в експлоатация. На прохода Хаинбоаз е строена незаконна трета лента на пътното платно. В участъка на "Тракия" от Оризово до Стара Загора по същия начин още не сме приключили с процедурите и магистралата не е узаконена. Това го виждаме във всички пътни обекти. Като капак на всичко решаваме казус на компанията "Автомагистрали Черно море", където при Станишев е произведен път, който е изцяло, тотално незаконен. Сега се опитваме да изчистим разплащането с компанията. Участъкът от магистрала "Струма" от Драгичево (18 км) е проектиран и узаконен като 4-лентов път. Допълнителните две аварийни платна липсват. Работило се е на юруш и без документи и неслучайно сега първо връчваме акт образец на строително разрешение, преди да започне реалната работа.
- Как ще узаконите тези пътища?
- Правят се нови проекти, извършва се отчуждаване на парцели. След това се издават строителни разрешения на допълнителната част от пътищата и следва узаконяване. Тази процедура отнема между 2 и 3 г. В момента в най-дълбоката криза залагаме пари в бюджета, за да изчистваме такива бакии.
- Кога ще режете лента на участъка от магистрала "Марица", който се строи в момента? Премиерът искаше до 15 август това да се случи.
- Така е, премиерът винаги вдига много високо летвата. Вероятната дата, на която ще бъдат пуснати тези 31 км от магистралата, е 30 август. На "Марица" строителството е стартирало през 1992 г. и оттогава се мотаем с едни 18 км от целия 31-километров участък. На това отгоре участък, който е бил открит от Станишев, обаче е узаконен като четирилентов, отново без да отговаря на изискванията за магистрала. Там няма износоустойчив слой асфалт, там няма жив дявол, обаче го отварят.
- Лобисти ли сте на бизнесмена Васил Божков, както обяви преди седмица един бивш депутат? Май в последните 12 месеца фирмите му загубиха доста търгове.
- Много се изненадах, когато г-н Минчо Спасов го заяви. Бях учуден доколко може да бъде изкривена човешката логика при политизирането на нещата. Да твърдиш, че Васил Божков е спрял скандалната концесия за "Тракия", е абсурдно. Истината е, че цялата Европейска комисия и куп неправителствени организации в България работиха години наред, за да възтържествува справедливостта. За мен е скандално, когато става въпрос за най-важната магистрала в страната, едно правителство да не направи търг, а директно да я даде на някоя компания.
- Как ще си почивате в следващите дни?
- Имам една прекрасна къща в Черноморец, за която от БСП ме обвиниха, че съм построил 4 км магистрала до нея. Много ще се радвам някой път медиите да минат да видят този селски път, потънал в бурени.
- Да се чувствам поканен на гости?
- С най-голямо удоволствие. Ще видите, че става дума за насипани няколко камиона баластра. Крайно време е политиците в България да бъдат малко по-коректни и да дават точна информация.
- Признахте пред журналисти преди дни, че едната година във властта ви е докарала здравословни проблеми.
- Малко поотслабнах - с 2-3 кг. Стресът е жесток. Аз съм съвестен човек, който ляга и става с проблемите. Това се отрази на кръвното ми, което е драматично високо. В момента си правя болнични изследвания да разберем какъв е проблемът. Никога не съм си представял, че ще ме залее такъв стрес. Никога не съм имал здравословни проблеми. Аз съм от тоя тип момчета, които са тичали боси по улиците и винаги съм бил в синхрон с простите неща. Спортувам, обичам водата, слънцето и снега. Аз не съм и агресивен човек, не мога да крещя и да бия. Поемам стреса в себе си и тепърва трябва да намеря начин да се боря с него. Когато кръвното ви се умножи по две, а тялото ви е здраво, това вече не е нормално.
- Това не ви ли кара да се замислите дали в бъдеще бихте се включили отново в управлението?
- Не мисля за това нещо, честно казано, защото бях поканен като експерт. Човек живее веднъж и в рамките на собствения живот трябва да се опита да постигне повече. Вярвам, че съм от хората, които показват конкретни резултати, и мога да добавям стойност към един проект, правителство или държава.
- Какво не успяхте да свършите за една година?
- Изостанахме с водния сектор. За съжаление в момента няма ресурси и затова единственото, което правим, е да сформираме асоциации в сектора. Вече има 11 такива. Работи се и по стратегическа рамка в Министерството на околната среда и водите. Другото, което много ме притеснява и ми създава проблеми, е административният капацитет като цяло в държавната администрация. Надявах се в началото, че когато работиш с ясни приоритети, честно и почтено, администрацията ще даде всичко от себе си. Сега обаче съм по-скоро един стресиран мениджър, който се е скъсал от работа. Трябва да намерим правилния подход към държавната администрация, за да я мобилизираме и мотивираме. Затова административната реформа за мен е най-важното от всичко, както и електронизирането на държавните услуги. Вярвам, че корупцията ще бъде преборена, когато премахнем възможността гражданите и бизнесът да чукат на вратата на всеки бюрократ и да молят за услуга. Ако електронното правителство бъде въведено, за хората то ще има много по-силен ефект от магистралите.