Общинските съветници от групата на ”БСП за България” в СОС подадоха жалба до областния управител на София - област Митко Михайлов срещу Наредбата за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община, която беше приета на последната за годината сесия на СОС на 15-ти декември. В жалбата съветниците от БСП настояват областният управител да я върне за ново обсъждане в СОС, заради нейната незаконосъобразност и противоречие с материалноправните норми. Те посочват три аргумента в защита на твърдението си.
Според тях е налице нарушение на принципа на съразмерност по чл. 6 от АПК, нормите на чл. 19 от Закона за нормативните актове и чл. 16 от Наредбата за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействие. Нарушени са и разпоредби от Закона за електронното управление, както и принципа на равнопоставеност поради неоправданата дерогация на наложените с Наредбата ограничения по отношение на МПС, които са собственост на общината, държавата и бизнеса.
"Още по време на обсъждането на доклада за тази Наредба заявихме, че тя е неефективна и има по-скоро пиар ефект, а мерките в нея в голяма степен са дискриминационни, коментира председателят на БСП - София и на групата на социалистите в СОС Иван Таков. - Но колегите от "тематичната коалиция" ГЕРБ-СДС и Демократична България решиха да накажат по-бедните софиянци. За да предотвратим това, решихме да обжалваме пред областния управител и днес го направихме. Вярвам, че той ще вземе предвид посочените от нас аргументи в жалбата и ще върне Наредбата за ново обсъждане в СОС".
Общинските съветници от БСП посочват в жалбата, че няма дори опит за анализ за въздействието на новите правила от Наредбата върху всички жители на Столична община, които безспорно са заинтересована страна. "Нещо повече, от анкета на Столична община, представена в мотивите към Наредбата, става ясно, че 60% от пътуванията в София са трудови, "осъществявани" най-вече чрез автомобил, отбелязват съветниците от БСП в жалбата. - Там е посочено, че от тези, чиито МПС попадат в ограниченията, над 70% ще търсят обходни маршрути и едва 20% ще преминат към градски транспорт.
Следователно налице е разминаване между посочените мотиви и ефекта от приетите правила. На практика намаляване на вредните емисии няма да има, тъй като зоните на двата ринга заемат относително малък дял от територията на София, което няма да промени по същество общия обем емисии. За сметка на това обаче ще наблюдаваме концентриране на вредни емисии в нови "горещи" точки, в съседните на ринговете части на града, където ще се премести автомобилният трафик, на "забранените автомолиби", доколкото е ясно, че въздухът в София не може да бъде "териториално ограничен".
По този начин, според общинските съветници от БСП, ще бъде постигнат неоправдано висок вредоносен резултат за голяма част от софиянци, което е и пряко нарушение на нормата на чл. 6, ал. 5 от АПК и ги поставя в дискриминационни условия, спрямо живеещите в центъра.
От мотивите към Наредбата не става ясно и на какъв принцип и след какъв анализ е определен обхватът на двете нискоемисионни зони в централните градски части, отбелязват социалистите в жалбата. "От ежедневните справки за замърсяване на въздуха се вижда, че има квартали, като район "Красна поляна" и "Младост", кв. "Хиподрума" и други, в които фините прахови частици и вредните емисии са в пъти по-високи от тези в централната градска част", твърдят те.
Общинските съветници от БСП обръщат внимание и на факта, че Наредбата не се прилага за моторни превозни средства със специален режим на движение и за такива, предназначени за извършване на обществен превоз на пътници. Тази норма на практика поставя общината, държавата и бизнеса, които оперират с амортизирани и силно замърсяващи превозни средства, в привилегировано положение, като дерогира ограниченията за тях, отбелязват още социалистите.