Meta побързаха да си “брандират” думата “метавселена”, но не е сигурно дали ще успеят да доминират Web3 пространството. Да не забравяме, че сред сериозните конкуренти се нареждат Microsoft, Google, Apple и Epic Games.
Моето лично усещане е, че Зукърбърг предяви сериозна претенция за изграждане на пространство, за което все още не сме готови инфраструктурно. Затова и всичко, което се споделя публично като “напредък” в изграждането на Metaverse изглежда незадоволително и опозорява цялата му напредничава визия.
Това каза в интервю за ФрогНюз Вяра Стефчева, един от водещите специалисти във високотехнологичната и финтех индустрия с тясна експертиза в развитието на Web3 и приложението на изкуствен интелект в бизнеса.
Ето го и цялото интервю:
2022 г. беше много силна по отношение на изкуствения интелект. През миналата година OpenAI предостави на нетехническата общност инструменти за възпроизвеждане на доскоро изцяло човешки задачи като писане и създаване на изображения. Нейният генератор Dall-E 2 с изкуствен интелект може да създава изображения на почти всичко, което поискате, а чатботът ChatGPT пише писма, статии и дори есета. Какво да очакваме в тази насока през 2023г.
Това, което винаги съм харесвала в “отворените” технологии е тяхната общодостъпност и креативността, която могат да провокират, стига да се използват правилно. През 2022 г., едно от “отрочетата” на Илън Мъск, OpenAI, отново допринесе за внедряване на AI в ежедневието ни.
Всъщност платформи, подобни на ChatGPT се ползват от няколко години насам, но едва напоследък методът достига до повече потребители.
Днес онлайн можем да се възползваме от ботове, които могат да ни помогнат да стартираме бизнес от нулата в рамките на един ден. Можем да ги използваме за генериране на предприемаческа идея, събиране и анализ на данни за пазара, писане на бизнес план, създаване на име, слоган и лого на фирмата и какво ли още не!
Очаквам през предстоящата година да се радваме на все повече такива безплатни инструменти, които ни позволяват да опознаем автоматизацията като процес, който освобождава време и ражда иновация. Несъмнено много предприемачи ще се възползват от достъпа до подобни платформи и ще делегират част от процесите си на тях – вече има компании с първите по рода си AI стажанти!
Вярно ли е, че до 2024 година изкуственият интелект ще може да идентифицира емоциите ни и това ще има ефект върху рекламите, които виждаме?
За големи промени в рекламния бизнес се говори отдавна, вероятно си спомняте новините за сателитни билборди, които ще излъчват на живо реклами от орбита или пък реклами, които проследяват дали ги гледаме внимателно, или не. Но всъщност разпознаването на емоциите от изкуствен интелект има още по-впечатляващи приложения в здравеопазването, обрзованието, подбора на персонал, медиите и др.
Технологията за разпознаване на емоции (ERT) е изключително обещаваща, а според някои проучвания, глобалният ѝ пазар е оценен на 18,8 милиарда долара през 2020 г. и се очаква да достигне 103,1 милиарда долара до 2030 г., нараствайки със сложен годишен темп на растеж от 18,7% от 2021 до 2030 г.
Емоционалният изкуствен интелект може да разчита чувствата на хората чрез данните, които му предоставяме. Ако например, става въпрос за текст, то можете да тествате приятелския чатбот “Replika”, който е създаден, за да отговаря на откровения и да създава взаимоотношения. Той разпознава емоциите ви чрез семантичен анализ и проявява емпатия в чат разговор.
Друг пример е анализът на изображения и идентифицирането на емоции, където технологията може да помогне в откриване на посттравматично стресово разстройство, депресия, шизофрения, разстройства в аутистичния спектър и още.
С колкото повече данни “храним” изкуственият интелект, толкова по-добър ще става той в разпознаването на емоциите ни. Можем само да си представяме силата му през 2024 г.
Кои професии заплашва да измести изкуственият интелект (AI)?
На тоези етап, хората не са заместени от изкуствен интелект, а от други хора, които използват изкуствен интелект.
Изкуственият интелект не е враг, а технология, позволяваща да отговаряме на изискванията на новото време. Съвсем естествено е остарелите професии с ниска ефективност да изчезват, а тези, които съставят нова стойност – да останат.
Затова трябва да се подготвим за бъдещето на бизнеса, никой не може да ни отнеме способността да се адаптираме.
Нека се фокусираме върху новите професии, които AI създава – отговорни, възможни за практикуване от всяка точка на света, с повече свобода за изразяване на индивидуалността ни и по-малко повтарящи се процеси. Не технологията, а рутината убива потенциала на хората.
Мога да ви споделя това, което правим с екипа на Zahara Consult – вместо да очакваме дистопията, постоянно се самоусъвършенстваме, като въвеждаме високи технологии в работата си!
Още през 2020 г. започнахме с тестването на AI за клиентите ни, включихме го в копирайтинг, дизайни, видеа, обучения, автоматизиране на процеси.
Правим срещи в метавселената, дори пуснахме реклами и видеоклипове, изцяло създадени от изкуствен интелект. Случвало се е да “каним” AI в срещите си и се допитваме за мнение!
Целта ни е да се възползваме максимално от благата на технологичните иновации и да помагаме на всички бизнеси да ги прилагат в своята дейност, за да бъдат по-конкурентоспособни и готови за Web3. Така екипът ни е още по-мотивиран, създава се творческа обстановка, а партньорите ни се радват на по-високи резултати!
Ще помогне ли от друга страна изкуственият интелект за увеличаване на достъпността, ще подпомогне ли хората с уврежданията, например, да си намират по-лесно работа?
Категорично! Изкуственият интелект помага на хората с увреждания да учат по-лесно, предоставяйки информацията, от която се нуждаят по персонализиран и достъпен начин. Софтуери могат да четат текстове, да пишат вместо нас с помощта на гласово разпознаване, да дават препоръки, да предвиждат изречения, да търсят и намират данни, да помагат в комуникацията.
Можем да гледаме на роботите като на технологични асистенти на хората с увреждания, които работят в полза на интеграция, равни възможности и приобщаване. Като общество имаме отговорността да се стремим да адаптираме средата спрямо хората и нуждите им.
Какви ще са промените в света на социалните медии?
Промяната е децентрализацията. Скандалът с "Кеймбридж Аналитика" беше моментът, в който много хора осъзнаха важността на онлайн сигурността и неприкосновеността на личните данни. Новите социални медии на бъдещето претендират за по-сигурно съхранение на чувствителна информация, прозрачност на процесите, анонимност на потребителите, по-лесни плащания с дигитални валути и алгоритми, целящи персонализирано преживяване при дистрибутирането на съдържание.
Web3 медиите трябва да се развиват спрямо нуждите на интернет общностите, а не на рекламодателите, което означава и освобождаване от монопола на мегакорпорациите. В момента бизнесът е с “вързани ръце” – ако иска да достига до повече клиенти, трябва да си плати на Google или Meta.
Трябва да отбележим, че потребителското очакване също се промени много драстично – преди най-сваляните приложения бяха свързани с борба за забелязване, харесване и трупане на последователи.
През 2023 г. вниманието ни все по-често ще се насочва към платформи, които ни позволяват да подбираме по-внимателно аудиторията си, да бъдем автентични и да се освободим от брояча на харесвания. Очаквам и още впечатляващи хардуерни и софтуерни разработки за “потапящи преживявания”, които ще пренесат още от нашите сетива във виртуалния свят.
Какво ще се случи с метавселената на Meta?
Meta побързаха да си “брандират” думата “метавселена”, но не е сигурно дали ще успеят да доминират Web3 пространството. Да не забравяме, че сред сериозните конкуренти се нареждат Microsoft, Google, Apple и Epic Games.
Моето лично усещане е, че Зукърбърг предяви сериозна претенция за изграждане на пространство, за което все още не сме готови инфраструктурно. Затова и всичко, което се споделя публично като “напредък” в изграждането на Metaverse изглежда незадоволително и опозорява цялата му напредничава визия.
Истината е, че в момента идеята за метавселена е концепция. Дори си представям как през следващите няколко години Зукърбърг ще се опита да привлече аудитория от гейминг сектора и ще започне да говори повече за блокчейн. Въпреки това, прогнозата ми е, че Meta няма да успее да установи своя metaverse като най-предпочитано web3 пространство поради липса на обществено доверие. Ако потребителите се опитват да избягат от Web2 заради Meta, то какво би ги накарало да заселват тяхната дигитална вселена?
Тъй като темата ме вълнува, създадох общността Web 3.0 & Metaverse Community”, където всички участници следим развитието на интернет и най-новите високи технологии, споделяме актуални новини, данни, проучвания за Metaverse, както и линкове към нови AI инструменти, които всеки може да следи и да използва.
Криптовалутите винаги са били обект на скептицизъм, но ударът, който преживя този пазар през 2022 г. заради FTX, успя да изненада всички. Сривът на доскоро най-надеждната борса ще означава ли край на криптовалутите?
Трудно е да се предвиди бъдещето на пазара, но не смятам, че можем да говорим за край на криптовалутите. Колапсът на FTX или всяка друга борса е само един от факторите, които могат да окажат влияние върху пазара. А има и други големи и уважавани борси, които все още функционират.
Следователно не е точно да се каже, че колапсът на една борса означава края на криптовалутите. Вълнението около крипто е основната причина обществото да заговори за блокчейн и да разбере на какво е способна технологията.
Разпространението на това познание вече е оставило сериозна следа в икономиката ни и начина, по който гледаме на финансовите си възможности, нещо, което не може лесно да се заличи.
Технологиите безспорно ще променят начина, по който живеем и по който възприемаме човешките качества. Да обобщим, какво да очакваме от новата 2023 година пък и след това в обозримото бъдеще?
Всяко поколение се бори със своите проблеми. Ако преди основният проблем е бил свързан с липса на достатъчно информация и методи за комуникация, то днес модерният човек живее във времето на големите масиви от данни (big data).
Това означава, че през предстоящите години ще имаме все по-осезаема нужда от инструменти, които ни помагат да възприемаме информация по-лесно и да бъдем по-ефективни в използването ѝ.
Платформи, които не просто да ни предоставят данните, които търсим, но и да ни ги представят атрактивно, да ги опростяват, обобщават.
Също, очаквам все повече организации навлизащи в Web3 и тенденция за промяна на бизнес моделите им спрямо “интернета на бъдещето”.
През 2022 г. защитих магистърска теза с емпирично изследване на тема “Метавселената като бизнес среда: Конкурентни бизнес модели в бъдещето на интернет”. Това, което събрах като данни показа, че организациите не са готови за бъдещето на интернет – над 51% от допитаните предприемачи на бизнеси с доминиращо дигитално присъствие, посочиха, че дългосрочната им корпоративна стратегия не включва използване на web3 технологии.
Освен това едва 35.7% отбелязаха, че прилагането на технологии, базирани на изкуствен интелект в организацията са сред част от техните планове. Тези данни не са обнадеждаващи – за да останат фирмите конкурентоспособни, са нужни модернизация и автоматизация на процесите, прилагане на модерни технологии, обучаване на служителите и цялостно премоделиране на бизнес моделите им спрямо новите клиентски нужди за персонализация, качество и бързина.
Отговорността да сме подготвени за промените в обозримото бъдеще е изцяло наша – редно е да се научим да използваме изкуствения интелект като продължение на нашия, а не като заместител.
Вяра Стефчева е един от водещите специалисти във високотехнологичната и финтех индустрия с тясна експертиза в развитието на Web3 и приложението на изкуствен интелект в бизнеса. Вяра е изпълнителен директор (CEO) на Zahara Consult, компания – пионер в приложението на Web3 технологии в маркетинга, партнираща с клиенти от три континента.
Интервю на Констанца Илиева