ПОЛИТИКА


Дянков ще ни кара да пазаруваме с PR, следва Порфирий

22 8280 27.08.2010
Дянков ще ни кара да пазаруваме с PR, следва Порфирий
Порфирий гол през зимата

Близо 1,5 млн лева ще плати финансовото министерство за пиар кампания. Целта на акцията е да се активира потреблението в страната.



В смисъл да бъдат убедени хората да извадят скътаните пари от бурканите и изпод дюшеците и да почнат да пазаруват. По този начин те биха дали рамо на бизнеса и помогнали за възхода на икономиката. Скритата цел на кампанията обаче е министър Дянков да бъде представен като Христос, който нахранил с три риби народа. Би било много благородно, ако не беше толкова цинично. Излиза, че бедните българи трябва да инвестират социалните си помощи в стоки. Подобно нещо се случва на Карибите и САЩ, когато метеоролозите съобщят, че се очаква ураган. Тогава те пълнят долапи и хладилници с консерви, дрехи, сокове и лекарства. Затова в Калифорния търговците винаги потриват доволно ръце, когато се заговори за бури и тайфуни. Но това е друга тема. Освен това бедните в САЩ са на светлинни години от бедните в България, което министър Дянков и обслужващите го пиари би трябвало да знаят... Пък и в българията бедствието "криза" е най-постоянното нещо...

Да се върнем към Министерство на финансите и опита му да реанимира икономиката с нетрадиционни методи.
Преди месец и половина ведомството обяви открита процедура за комуникационна стратегия под названието: "Разработване на стратегия и реализация на кампания за стимулиране на вътрешното потребление в подкрепа на фиска". По-завъртяно и неясно не може да се измисли, но нейсе. Според информацията в сайта на министерството другата цел на акцията е „да повиши информираността на обществото за механизмите за стимулиране на вътрешното потребление, политиките в областта на данъчното облагане, поощряване на производството и осигуряването на условия за прозрачен бизнес чрез медиите”. Също вятър и мъгла като формулировка, но точно тук е заровен ключът от бараката – медиите. Те могат да са национални и регионални, вестници, телевизии, радиа и онлайн издания. Кандидатите да спечелят поръчката трябва да представят концепция, в която да опишат евентуални публични мероприятие, с които ще превземат сърцето на народа.

Срокът за подаване на офертите изтича след няколко дни, на 30 август. При избора на изпълнител цената ще формира 40% от общата оценка, идейният проект - 45 %, а методиката за изпълнение на поръчката ще има дял от 15% при определянето на печелившия кандидат. На пръв поглед всичко изглежда нормално, ако не бяха упоритите слухове, че конкурсът е с предизвестен победител. Сайтътт Bulgaria News дори написа, че условията са такива, че на тях отговарят само 1-2 фирми в страната. Което ни връща във времето на тройната коалиция, когато всяка поръчка си имаше и съответен адресат. А уж вече нямаше да е така.

Една кратка разходка в интернет за проведени подобни кампании в други страни показва, че там приоритетите са по-различни от нашите. Работи се преди всичко за стимулиране на производството, за откриване на нови работни места, повишаване квалификацията по време на криза, подпомагане на алтернативни бизнес идеи и пр. Харченето на пари и пазаруването е последната кампания, за която се хващат управляващите. И е то е съвсем логично, защото когато хората имат достатъчно средства, нямат нужда от подканяне да купят на децата си храна и учебници, например.

Освен това десен като разбиране министър би трябвало да избягва леви популистки кампании, защото те по традиция са пълни повече с хелий, отколкото с реално съдържание.

За сведение ще споменем, че от началото на годината социално слабите в България се увеличават с тревожни темпове. Нови 12 000 изпаднали в нужда българи са се включили в системата за социално подпомагане през първото полугодие. Лицата и семействата, получаващи помощи, са били 35 083 през януари, докато през юни те вече са 47 108, сочи статистиката. Броят на бедните на границата и под социалния минимум със сигурност е много по-голям, но засега ръстът им се стопира от две условия за влизане в системата. До 1 януари 2011 г. ще продължи да действа клаузата, според която помощите се спират за 1 година, ако са получавани непрекъснато в продължение на 12 месеца, ако човекът е здрав, в трудоспособна възраст, не се грижи за малки деца и болни близки и не е започнал работа. Освен това молба за социално подпомагане се подава след 9 месеца непрекъсната регистрация в бюро по труда, при условие че гражданинът не е отказвал работа или обучителни курсове.

Социалните помощи се изчисляват като процент от необяснимо нисък гарантиран минимален доход. За 2010 г. той е 65 лв. при линия на бедност 211 лв. На практика, ако нямат други доходи, подпомаганите могат да вземат между 42.90 и 107.25 лв. в зависимост от статуса им. В същото време еднократна помощ за отопление получават близо 300 000 лица и семейства. Изискването е техният доход да е под 93.60 лв. - 187.20 лв.

Към тези хора можем спокойно да прибавим 2,5 млн пенсионери. Плюс близо 300 000 цигани. И се пита в задачата, как точно ще накараш тези близо 3 млн души да се втурнат към магазините?

Може би трябва да се погледне в друга посока. Например полетите с правителствения „Фалкон”. Кой го ползва, за какво и дали това е винаги целесъобразно. Във Външно министерство пък се разказва една история отпреди няколко месеца. Правителствена делегация, при посещението си в Хърватска, пожелала да разпусне в известен ресторант намиращ се на остров, до който се стига с лодка или яхта. Многочислената наша ВИП група била извозена с два плавателни съда срещу скромната сума от няколко хиляди евро. Може да изглеждат дребно, но на фона на споменатите по-горе цифри си е чисто разточителство.

Но да се върнем към предположенията, коя ли ще е фирмата, която ще спечели в честна надпревара обществената поръчка и ще разпределя парите, които да стимулират българина като купувач. Знае се, че личният PR на министър Симеон Дянков се прави от агенция „Янев и Янев” на Елена Вълчева, дъщеря на бившият управител на БНБ Тодор Вълчев. Същата фирма подпомагаше и бившия военен министър Николай Цонев, който сега е обвинен за крупни злоупотреби. Говори се също, че и краля на рекламата Красимир Гергов също имал апетити към въпросната кампания. Значи в този кръг трябва да се търси победителят.

И накрая едно предложение към министър Дянков. Следващата кампания на министерството му може да е под надслов: „Чрез метода на Порфирий Иванов към стабилна икономика”. Петото правило на известния мужик, от неговите общо осем, гласи: „Един път на всеки седем дни не хапвайте нищо. През останалото време яжте малко”. Порфирий препоръчва да се къпем само със студена вода и да ходим боси по снега. Така хем ще се избавим от болести, хем сметките за топла вода ще намалеят. Ще спестим и от обувки. Ще бъдем здрави и щастливи, което моментално ще възвърне пропукалия се авторитет на здравеопазването. Въобще "Бойковата зима", с която ни плашат от БСП ще ни се стори топла и приятна. Освен това ако прегърнем учението на Порфирий може Москва да стане по-отстъпчива за цените на газа, АЕЦ-Белене и други проекти. В Казахстан съпругата на президента Назарбаев вече прилага системата и в училищата...
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама