БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Магията на родния туризъм: ни бяла, ни черна, просто халтура

18 8000 27.08.2010
Магията на родния туризъм: ни бяла, ни черна, просто халтура
министър Трайчо Трайков

Новата министерска рецепта за глобална прослава на българските туристически прелести прилича на официален марков костюм с прокъсан хастар



„Посети магията!” „Усети магията”! Това са вариации на основния слоган „България - магията живее тук!”, с който от 6 септември тръгва мащабна рекламна кампания за привличане на чуждестранни туристи в родината ни. Инициативата, представена пред журналисти и туроператори в малък частен столичен хотел, тръгна под егидата на икономическия министър Трайчо Трайков и на заместника му по туристическата част Иво Маринов.

Четири рекламни клипа за качествата и възможностите на българския туризъм ще се излъчват по 4 световни телевизионни канала: Eurosport, Euronews, National Geographic Channel и Discovery Channel.

Обещанията за магически преживявания се отнасят до българските морски и зимни курорти, спа и възстановителния туризъм, културното ни наследство, еко и селския туризъм. Излъчването щяло да протече на две вълни: от 6 септември до 26 декември 2010 г. и от 31 януари до 27 март 2011 г. Периодите били избрани така, че да обхващат точно времето, когато излизат каталозите на туроператорите.

Зам.-министър Иво Маринов бил убеден, че българското рекламно нашествие в глобалния ефир ще повиши броя на туристите у нас с 4-5%. В търсене на максималния ефект от рекламната акция сумата, събрана за кампанията била значително по-голяма в сравнение с предишни години.

В името на поредния ведомствен опит да се чуе и види нещо позитивно за България по света ще бъдат похарчени 7 501 480 лв. Както вече стана ясно от публикации в пресата, 85% от парите идват по Оперативна програма "Регионално развитие" на ЕС. Останалите 1 125 222 лева се осигуряват от бюджета на държавата.

В стойността от 7.5 млн. лв. била предвидена цената на над 3166 излъчвания на четирите 30-секундни филмчета на 5 езика – български, английски, немски, френски и руски. Били постигнати добри отстъпки в цената за излъчванията – между 35 и 67%. Запознати обаче напомнят, че в случая място за особена гордост няма, тъй като отстъпките са практика на медиите при излъчване на големи обеми.

Изданието предпочита да открои далеч по-скромно коментирания от пресата факт, че още 483 000 лева вече са платени за изработването на четирите клипа с модификации на твърдението, че туристическата магия пребивава именно в България.

Клиповете били възложени на фирма „Идо стил ТМ”ООД чрез търг за обществена поръчка още през 2008 г.. 60% от сумата били платена авансово, а останалите 40% - доплатени тази година. Рекламите били готови още миналата година, но Анелия Крушкова, изпълнителен директор на тогавашната Държавната агенция по туризъм отказала да ги приеме, защото не одобрила резултата.

Така приемателните документи били подписани едва половин година по-късно от Анелия Генова, шеф на дирекция "Маркетинг, реклама и информация в туризма" и сумата била разплатена.
Според рекламни експерти сумата от близо половин милион лева е грандиозна за изработката на въпросните рекламни филмчета.

Електронното издание Bulgaria News цитира мнението на Антоан Хлебаров, собственик на рекламна агенция: „Цената на едноминутен продуктов клип може да варира между 1000 и 12 000 лева, зависи от бюджета и желанието на клиентите. Дори да предположим, че имиджовите национални клипове са двойно и тройно по скъпи, защото се налага екипът да пътува из цялата страна, снимат се часове суров материал, монтират се няколко филма с различна дължина, сумата пак е огромна – излиза по над 120 000 лева на парче, т.е. 10 пъти по-скъпо ”. Като се имат пред вид разпространените схеми за законосъобразно, но нецелесъобразно пилеене на обществени средства у нас, вероятно не е трудна за решаване загадката за облагодетелстването на „Идо Стил ТМ” с вкусната поръчка.

Клипчетата вече се завъртяха из интернет, но мненията из форумите за тях е унищожително. Освен обвинението, че представят прелестите на българския туризъм в набор от изтъркани клишета, в плагиатство е заподозрян и слоганът „Магията живее тук”.

И наистина, клипът, рекламиращ еко и селски туризъм поразително прилича на клипа, с който типичната морска дестинация Гърция опита да разшири продуктовата си гама преди две години. Тяхната кампания мина по същите телевизионни канали, но в края на 2008 г. и началото на 2009 г.

Друга поразителна прилика има между българския клип за спа туризма и рекламната кампания на Кипър’2008. Наблюдателни рекламисти забелязаха и заемки от кампания, рекламираща чудесата на Хърватска. Според тях нашата реклама може да бъде възприета като напомняща серия на предишните кампании или – още по-лошо – като тяхно копие.

Никой от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма обаче не отваря дума за критиките. Там много повече се радвали на комплименти, че този път адресатът на кампанията е правилен в сравнение с начинанието на Държавната агенция по туризма, когато неин шеф беше царското юпи Марио Ал Джибури. Спецовете в бранша считат, че тогава са били похарчени напразно милиони левове за кампанията „Open Doors to Open Hearts” ( Отворени врати към отворени сърца ).

През 2006 г. тя мина през световния гигант CNN без никакъв ефект. Причината е повече от очевидна. CNN е канал, популярен сред бизнес аудиторията в САЩ и Далечния Изток. Но основните пазари на българския туристически продукт са Европа, Русия и съседните страни, а тамошните бачкатори, които идват на почивка у нас, не се интересуват от борсови индекси и политически анализи. Те гледат Eurosport и риалити програми. В този смисъл добрата новина сега била, че поне медиамиксът на кампанията изглежда по-смислен.

Но и в тази посока не липсват възражения. Според някои от тях нашата кампания не предлага нищо извън обичайните посредствени послания, за да възхити публиката на каналите, избрани за разпространението й. Сигурно заради презастраховането срещу разсеяността на бъдещите зрители е решено, че допълнително ще бъдат заснети репортажи за предаването Sport Trips на Eurosport. В тях ще се представят възможностите за практикуване на голф, ски и водни спортове в България, макар че Eurosport e далеч по-известен с излъчването на боксови мачове, например.

От своя страна Euronews ще представи два български града в рубриката Metropolitans, a eкип на National Geographic Channеl ще посети България, за да заснеме един репортаж. Той ще показва български културни и природни забележителности. Странно защо обаче журналистите ще пристигнат в страната през октомври или ноември, когато условията за снимки в зимни условия за най-неблагоприятни дори за последователите на Индиана Джоунс /Има се пред вид знаменитият филмов герой на Харисън Форд, а не съперникът му в областта на българските археологически сензации Николай Овчаров. Откривателят на Перперикон вече успя да изконсумира парченце от жадуваната си световна слава в един от отшумелите броеве на списанието National Geographic/.

Но добрите новини от министерството на Трайчо Трайков и на ресорния му зам. по туризма Иво Маринов не свършват до тук. Чува се, че през есента ще бъде даден старт и на рекламни кампании и в Германия и Русия, които са сред ключовите пазари за българския туризъм. Те също са по проект от програма "Регионално развитие" и ще се изпълняват повече от година.

В края на септември започва кампанията в Русия, чиято стойност е 1.5 млн. лв. и ще представя възможностите за морски, ски, СПА и културно-исторически туризъм. Поръчката за кампанията беше спечелена от дружеството "Маг адвъртайзинг", собственост на бизнесмена и зам.председател на партия "Новото време" Красен Кралев.

В Германия пък ще се заложи на утвърждаването на българските продукти и популяризирането на алтернативния туризъм в България, става ясно от описанието на проекта. Обединението между германската компания "Медиа Консулта" и българската "Крес", собственост на Красимир Гергов спечели търга за над 2,9 млн. лв.

Срещу тази нелоша сума то ще трябва и да "промени имиджа и възприемането на туристически продукти и услуги в България". При нужда ще се занимава и с кризисен PR, твърди в. „Дневник”. В бизнескръговете се говори, че ведомството на Трайчо Трайков не е могло да откаже на рекламния монополист Красимир Гергов парче от баницата с пари за туристическа реклама на България. Радостно било все пак, че този път Гергов не получава цялата баница, както се е случвало в предишни години, но с повече от съмнителна полза за българския туризъм като цяло. Frognews.bg


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама