Близо 76 хил. абоната в YouTube има каналът на Костадин Костадинов. Партията му “Възраждане” успя да спечели доверието на обществото и да се издигне до четвърта сила в Народното събрание с помощта на популистки лозунги за защита на българския национален интерес и антивакс реторика. В разгара на войната в Украйна Костадинов и съпартийците му прокарваха в родния национален ефир проруски опорки, а в момента една от големите им мисии е запазването на българския лев. На дигиталния фронт обаче битката срещу присъединяването ни към Еврозоната се води с помощта на едно противоречие - абонамент в евро.
Защо партия “Възраждане” събира пари от абонамент през платформата Patreon, не е ясно. Формацията на Костадинов използва и друга форма на абонамент за печелене на средства - Subscribestar, където може да се плаща в долари.
От “Възраждане” вероятно биха казали, че нямат избор и чуждестранните платформи са единствените, чрез които могат да събират пари от своите поддръжници. Сиреч - нужният компромис в името на по-голямата национална кауза.
Това обаче няма да отговаря на истината.
В YouTube също може да се създаде абонамент, за който да се плаща в левове. Така наречените "Членове" в канала плащат месечна такса в замяна на специални предимства, които носят на собствениците на канала в YouTube съответните приходи. Това става с помощта на бутон "Станете член". Костадин Костадинов е представил такава опция на своите абонати.
Стои въпросът защо събира средства в три валути, докато междувременно събира и подписи за референдум за запазване на българския лев.
Не ме разбирайте погрешно, няма нищо лошо в това партия да събира средства от симпатизантите си, ако те вярват в каузата им. Няма нищо лошо да се използват и подобни краудфъндинг платформи.
Проблемът е, че партията, която се бори за запазването на българския лев със зъби и нокти, събира пари в евро от своите симпатизанти. Проблемът е, че същата тази партия говори срещу ваксините срещу COVID-19, докато междувременно собствените й депутати се оказаха ваксинирани със същите тези ваксини. Проблемът е, че гръмки лозунги се оказват опакован с лъскав целофан въздух под налягане или по-лошо - зле скрити намерения.
Джесика Вълчева