"Трябва да се мисли за една по-смислена регулация, която да изсветли работата на медиите по време на предизборните кампании".
Това мнение изказа пред БНР Иво Инджов, преподавател по политически комуникации във Великотърновския университет.
"Медиите са важен фактор в предизборната кампания. Разглеждаме медиите, особено онлайн медиите, като скачен съд и със социалните мрежи. Някой път е трудно да се измери ефекта на едните и другите. Те са фактор, който се възползва от българското законодателство, от многото дупки в него. Печелят се добри пари от търговските медии, частните издания. Не винаги се спазват стандартите, което влияе отрицателно върху преценката на хората", обясни той в интервю за предаването "Преди всички".
Инджов подчерта, че Изборният кодекс има такива разпоредби, които на практика фаворизират платените форми и едва ли не само разрешават неплатените форми:
"На предно място е изведена не само платената класическа реклама, но и другите платени форми. Това е един от дефектите и това дава възможност на медиите, на по-малките, особено на тези в регионите, да съществуват по формулата "Ден година храни" и това създава големи зависимости".
Според него трябва да се реабилитира ролята на журналистиката в предизборната кампания. "Събитията, интервютата, дебатите трябва да се правят по журналистически критерии, без да бъдат изключвани от предизборната надпревара, от вниманието на медиите и по-малките политически сили, които нямат възможност да си платят", изказа мнението си той.
По думите му политиците предпочитат по-удобните форми, защото искат да им е комфортно по време на кампанията.
Иво Инджов смята, че няма истинска култура на дебатиране и на реален сблъсък с аргументи.
"Наблюдаваме две паралелни линии в кампанията - платени предизборни хроники, от друга страна компромати, заливащи социалните мрежи, като някои от тях ще прескочат в онлайн медиите. Липсва мястото на същинския дебат, сблъсъкът на позиции и визии между лидерите на партиите", коментира той.
Според него медиите преследват комерсиални интереси, от друга страна - политиците, давайки пари на медиите, диктуват правилата на играта и ощетяват избирателите.
"Журналистическата гилдия е разделена. Собствениците на големи медии също преследват тяснокорпоративни интереси и не се договарят да направят една неустоима оферта на политиците, така че да се организират големи дебати, на които политиците да не могат да откажат".
По думите му предизборните дебати не могат да направят чудеса по време на кампанията, но могат да мотивират и мобилизират колебаещите се избиратели. Жалко е, че политиците ги принизяват до казионни разговори в студиото с предварително режисирани въпроси, добави Иво Инджов.
Той очаква отново президентът и служебното правителство да са фактор в изборите. Според него обаче те трябва да се въздържат:
"Президентът и неговото правителство работят прекалено активно и според мен пристрастно на терен, заемат политически позиции срещу конкретни партии и сили, дори групи в българското общество и това ги превръща в активен участник в изборите. Трябва да се въздържат. Още повече, че служебното правителство, наличието на такъв институт в българската политика, поставя в много неудобна ситуация политическите партии - кого да критикуват, не е ясно кой е опозиция, кой е бил доскоро управляващ, няма такъв - има служебно правителство".