Вижда се крайно нежелание на българската прокуратура да се занимава с магистралната корупция. По отношение на ареста на Велико Желев, трябва да очакваме някакви по-сериозни обвинения, не просто да кажат свършихме си работата, защото нищо не са свършили.
Това каза пред ФрогНюз политическият анализатор Методи Андреев. Ето какво още допълни той:
Г-н Андреев, как ще коментирате ареста на шефа на “Хидрострой” Велико Желев. Разследването се води не за нарушения свързани със строителството на магистрали, а за побой и изнудване на бивш служител. Изненадва ли Ви това?
Да очакваме някакви по-сериозни обвинения, а не само кокошкарски истории, не просто да кажат свършихме си работата, защото нищо не са свършили. Големият въпрос свързан с ареста на Велико Желев по-скоро е има ли замесени фирми, които са допринесли за това некачествено строителството на магистралите, довело до липсата на 30% от асфалтовата покривка.
Разследването твърди, че става въпрос за принуда за подписване на документи, важно е да се разбере за какви точно документи става дума. Много е странно защо прокуратурата е толкова мудна в този случай, в крайна сметка инициативата е на МВР, а прокуратурата впоследствие е поискала документи свързани с нередностите, които е установил строителния министър.
При извършените проверки се установява, че липсват около 30% от асфалтовото покритие, а това е много сериозно отклонение, не става въпрос за 3%, а за 30%.
Вижда се крайно нежелание на българската прокуратура да се занимава с магистралната корупция. На първо място трябва да се търси отговорност от строителите, защото те са хората, които са изпълнявали проектите. Трябва да се направи проверка как са заложени проектите и дали отговарят на нормативите. Строителят ще каже, че проектантът носи отговорност, но реално е точно обратното. При този инженеринг, който се практикува у нас в момента, проектантът е подчинен на строителя, тъй като строителят е спечелил обществената поръчка за инженеринг.
Може би си спомняте за онзи случай за пропадналата магистрала около Стара Загора, където беше направен ремонт, който конкурираше цената на нова магистрала. Когато е сменяна основата на аутобана, е трябвало да има намеса от страна на надзора. Това е много важно, проектантът и надзорът да са действително независими от строителя.
Как ще коментирате думите на Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, който в интервю за ФрогНюз каза, че министър арх. Иван Шишков и шефът на Агенция ”Пътна инфраструктура” Венцислав Ангелов са свързани с фирмата ”Хидрострой”, чийто собственик бе арестуван късно снощи?
Всичко е възможно, все пак в нашата държава всеки се слави с това, че е човек на някого. Няма случайни хора, когато става въпрос за големите обществени поръчки. Не случайно се говори за магистрална корупция в особено големи размери.
Само тези, които не са строили магистрали, няма как да са част от тази корупция. Борисов обвинява “Продължаваме промяната” и “Демократична българия”, че не са направили една педя асфалт, но това в един момент може да се окаже, че е добре, защото ако в крайна сметка излезе, че това, което направиха ГЕРБ е толкова некачествено колкото е, то излага на опасност експлоатацията на тези пътища, безопасността на движение, да не говорим , че голяма част от тези средства не са използвани в полза на обществото, а явно са били отклонявани до кръгове близки до тогавашните властимащи.
Тези 30% липсващ асфалт явно са пълнили нечии чекмеджета, видяхме, че на Борисов чекмеджето е пълно, може и други чекмеджета да се пълнили по това време , пълнили са се офшорни сметки, пълнят се сметки в чужбина, а много от тези пари се препират в този бум на строителството, който се наблюдава в момента.
За всички е ясно, че секторите, в които най-много се краде, това са енергетиката и инфраструктурните обекти на властта. За да има резултат в борбата с корупцията, прокуратурата трябва да свали чадъра.
Разговаря Констанца Илиева