”Цената дори на един глас зависи от търсенето и предлагането. Когато се увеличава рискът, цената се увеличава също, така че, ако тези акции са успешни, тогава цената на един глас ще е на 100 % спрямо предишната цена. Ако е била 50 лева, ще бъде 100 -120 лева, защото има риск и хората го отчитат. Това заяви Красен Станчев, икономист от Института за пазарна икономика.
Продажбата на гласове на дребно беше забранена относително скоро - преди 10-тина години. Но откак има избори от 94-та година до сега, има няколко ясни статистически факта.
Първият е, че по време на избори, производителите на тютюн получават до около 2-2.5 пъти повече субсидии, което е в общи линии поддръжка на една от партиите, които обикновено влизат в парламента и където има производители на тютюн в техните избирателни райони. Преди избори през 2005-та имаме увеличаване на пенсии, помощи, също през 2009-та. Тогава бяха увеличени с 28% минималните осигурителни прагове за пансионерите, защото пенсионерите са най-голямата група избиратели, обясни той.
Политическите партии гледат най-голямата група избиратели - тези като мен, и гледат да ги подкупят по някакъв начин. И купуването на гласове на едро, струва на българската икономика за период от 10 години 6.4 млрд лева. Това е сметка, която беше направена от колегите Димитър Чобанов и една професорка, посочи икономистът.