ИНТЕРВЮ


Георги Янакиев: Писта на Ф1 – песимист съм

4 15876 02.09.2010
Георги Янакиев: Писта на Ф1 – песимист съм
Георги Янакиев

Идеята за зимна олимпиада на Витоша беше по-реалистична Германия се отказа от подобен проект, Русия не може да си го позволи, а къде у нас толкова богата публика, че да плаща за билети по няколко стотин евро, пита бившият състезател по мотоциклетизъм.



Арабски шейх възкреси преди дни мечтата за писта на Формула 1 в България. След като преди време се провали идеята мощни машини да летят със 340 км в час край Долна Митрополия, сега атрактивно се оказа близкото до столицата с. Доброславци. До колко е реална мечтата и има ли страната нужда от такава писта, потърсихме мнението на председателя на Българската федерация по автомобилни спортове, председател и на Съюза на българските автомобилисти и Вицепрезидент на FIA (Международната федерация по автомобилизъм) Георги Янакиев.

Интервю на Стамен Христов

- Г-н Янакиев, реални ли са амбициите за изграждане на писта на Формула 1 край София1, не напомня ли идеята на напъните за Зимни олимпийски игри на Витоша?


- Трудно е да се отговори еднозначно. Според мен обаче идеята за зимна олимпиада беше много по-близка до реалността. Само с няколко гласа загубихме тогава. Но ако тези зимни игри се бяха реализирали, сега щяхме да имаме една добра инфраструктура, изключително полезна за двумилионен град като София. Да не говорим за ползите, които щеше да има Витоша като планина на софиянци и целия български народ.

Но в случая с Ф1 става дума за едно доста по-специфично съоръжение, което може да служи освен за състезания и за други цели - тренировки, поставяне на рекорди, колоездене.

В случая с пистата става въпрос за една инвестиция, която задължително трябва да дойде от чужбина, нормално е държавата да апортира земя и да участва в проекта, но свежите пари трябва да бъдат гарантирани от инвеститора.

Приемам, че на този етап подходът на правителството е добър, да се ангажира само с предоставяне на земята. Ако в такива параметри се реализира идеята, е добре за нас и аз не мога да съм против нея. Но реално държавата няма възможност сама да се справи с толкова амбициозен проект, а дори и да има - е глупаво да хвърли огромни средства за подобна писта.

- До колко са сериозни намеренията на инвеститора от Абу Даби, преди време катарски шейх се бе ангажирал със същата идея?


- Спомняме си, че и за проекта „Супер Боровец” се явиха такива шейхове, но нищо не се случи реално.
Шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки положително има възможности за подобна инвестиция, но много ми се иска и намеренията му да са сериозни. Но все още нямаме информация за неговата крайна цел и причината да се насочи към реализирането на такъв проект в България. Обяснимо е, ако има излишно много пари, или хобито му е свързано с този атрактивен спорт.

- България има ли реално нужда от такова съоръжение?


- Въпросът е с повишена трудност. Като цяло е полезно да има подобно съоръжение, но знаем и какви са възможностите на държавата и какви удоволствия може да си позволи народът й. Страна като Русия, с този огромен потенциал не може да си позволи подобна писта. У нас има млади хора, които се интересуват от този спорт и са му фенове, но да не забравяме, че в зависимост от мястото за гледане билетите за това удоволствие се движат от минимум 100 до 2000 евро. Естествено е, че има един постоянен брой фенове, запалени почитатели на Ф1, които обикалят по състезанията с отборите, но те не са чак толкова много. Съмнявам се, че многобройна ще бъде и родната публика, с оглед на цените на билетите и финансовите възможностите на нашите фенове.

Но ползите не опират само до самата писта. За функционирането й са необходими подходи към нея, околовръстен път, комуникации и съоръжения, които да я обслужват максимално. Те ще бъдат безспорно много полезни и за хората, и за бизнеса в района. Тази тема съм я коментирал с главния архитект на София Диков, той има отношение към проблема. Но пак повтарям, ако трябва държавата да инвестира, не бих подкрепил подобно начинание. Вярвам, че премиерът не би си дал никога съгласието, ако не са защитени интересите на страната ни.

- Има ли страни, които се отказват от подобни амбициозни проекти за писти на Ф1?

 
- Има такива държави и те не са малко. През миналата година такава беше позицията на Германия. Въпреки, че през последно време Ф1е много атрактивна, в някои страни интересът към нея намалява и това се отчита реално. При този спорт има още един особен момент – конструкторите се стремят към известни икономии, бюджетите им намаляват, свиват се продажбите. Затова конструкторите търсят страни с голям пазар. Напоследък прави прави впечатление, че за тях са по-интересни страни извън Европа, където може да се реализира много по-голяма реклама на производителите и съответно публиката и пазарът са големи. Трябва да е ясно, че ние не сме сериозен пазарът на запада, у нас се продават смешни бройки автомобили.

В крайна сметка не трябва да се подценява и собственикът на Формула 1 Бърни Екълстоун, който много добре прави своите сметки и не прави нищо без пари. Така че при всички случаи организаторът в България първо трябва да се отчете при него със съответните такси, със съответния процент, който той получава. И каквото остане - е за организатора. А когато има и инвеститор, чрез който е осъществен проектът, той също ще търси печалби и връщане на вложеното.

- Защо с тази идея се е ангажирала Федерацията по мотциклетизъм, а не се търси подкрепата и становище на СБА и Българската федерация по автомобилни спортове?

- В интерес на истината ние сме участвали в някакво начално ниво в първоначалните разговори за осъществяването на подобен проект. Но не е задължително да сме активната и водещата страна. Всеки, който има желание да реализира подобно идея трябва да отговаря на условията, които поставя организацията на Бърни Екълстоун и задължително трябва да се отговори на тях. Аз не съм противник на идеята, но не съм и оптимист, затова не можем да си позволим да бъдем водещи. Принципът ми на работа е да съм сигурен 99% в успеха на някакво начинание, за да го предприема.

 Ето, наскоро организирахме у нас световен шампионат на рали. Познавам проблемите от години. До последно бях сигурен, че ще се получи на ниво, но въпреки това бях с огромно притеснение. Не трябва да подценяваме факта, че отношението към страната ни все още е доста спорно и светът има съмнения към нас. Можем да организираме едно мероприятие блестящо за шестица, перфектно да се справим в спортно-техническата част, но оценката ще бъде 3,5, или 4, понеже се случва в България. Трябва още много работа, за да заслужим доверието им. Казвам всичко това като подплата на позицията, защо не съм прекален оптимист за пистата на Ф1.

- Има ли София необходимата инфраструктура и комуникации, които да отговарят на идеята за писта на Ф1, в близост до нея?


- На този етап не. Ако не се изградят допълнителни комуникации, абсурдно е да мислим, че ще можем да обслужваме подобно спортно съоръжение. Когато имаш идеята да събереш много хора на едно място, трябва де се мисли, как ще пристигнат, как максимално комфортно ще се изнесат, къде ще се хранят, къде ще спят, какви други развлечения ще им се предложат. Ходил съм на подобна писта, от която не можеш да се измъкнеш поне 4 часа. Унгария може да си позволи подобно съоръжение, но Будапеща не отстъпва на Виена, на Париж, а при нас на този етап най-много гостите да заседнат в задръстване на "Орлов мост".

Но в живота има нужда и от оптимизъм. Ако намеренията на този шейх наистина са сериозни и се пристъпи към реализация, с удоволствие бих се включил да помагам, защото се познавам много добре със собственика на Формула 1 Бърни Екълстоун, който държи и правата за тази игра. Имам авторитет в тези среди и бих го използвал за родната кауза.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама