Четири клипа, рекламиращи туризма в България, ще се излъчват по общоевропейските телевизии. От тях се очаква чуждите туристи в страната да се увеличат с 4-5%.
Бистра Узунова, Дойче Веле
"България - магията живее тук..." Българските туристически рекламни клипове щяха да са може би много добри (тук не говоря за художествените им качества), ако рекламираха нещо, което го има. Вместо това те ни предлагат кухи клишета: нестинарският обичай отдавна е изцяло туристическа атракция, а чистата морска вода може би ще я има някой ден, когато населените места по Черноморието се сдобият с пречиствателни инсталации.
Какво виждат туристите?
Останалите лъскави кадри внушават, че България е магия и вълшебство за туриста. С това се постига неволно комичен ефект, защото човек неизбежно се пита дали става дума за една и съща страна. Като изключим дискотеките и нощния живот, които са се прочули сред западните любители на алкохолния делириум, останалото в клиповете няма почти никакви допирателни с българския туризъм, а още по-малко с българската действителност извън големите курорти. Какво виждат туристите, които пристигат в България?
Сервитьори, чиято любезност магически бързо се сменя с ленива незаинтересованост, щом посетителят проговори на български, чейндж-бюра, където отдавна са усвоили магическите превъплъщения на парите, до степен, че разменят 100 евро срещу 19 лева, и то под хипнотично-безучастния поглед на полицията и местните власти.
Храна, която най-вероятно също е минала през не едно и две магически превъплъщения, за които е по-добре тактично да премълчим, за да не нарушим добрия вкус, и таксита, в които космати мъже по чехли и шорти возят на толкова магически тарифи, че мнозина опарени туристи предпочитат да висят по опашките на претъпкания и нередовен обществен транспорт.
Рай на запойния туризъм
Да не говорим изобщо за слабата хигиена в заведенията, за плажната ивица, обезобразена от бетонни замъци, за строителния терор в началото на всеки сезон, за състоянието на пътищата, за качеството на обществения транспорт и най-вече за байганьовските представи на много хотелиери и ресторантьори за това какво означава да се служи на клиента. Всичко това докарва на неподготвения турист ядове “ол инклузив”. С подобни маниери трудно се привличат заможни туристи. В най-добрия случай България ще си остане рай на запойния туризъм.
И без друго най-ефективната реклама - тази от уста на уста - отдавна е разгласила, че в Турция, Гърция, и дори в Македония се почива по-добре и по-спокойно. Защото там явно предлагат любезно обслужване, добро качество, чистота и цени, по-приемливи от българските. Или онези неща, без които туризъм не се прави. Без тях и всяка реклама ще си остане ялова. (DW)