Изкуственият интелект оказва дълбоко влияние върху всяка индустрия, до която се докосне. Използването на AI се превърна в особено противоречиво и последният пример за това дойде от средите на изкуството. Картината "Момичето с перлена обица“ на Йоханес Вермеер, която бележи златния век на Холандия и е едно от най-известните в историята произведения на изкуството, сега има свой собствен съперник, създаден от "ръцете" на изкуствения интелект.
Оригиналната творба на Вермеер е в колекцията "Маурицхойс" в Хага от 1902 г. В момента обаче картината е изложена в "Райксмузеум" в Амстердам като част от изложба-блокбъстър с творби на известния художник. За да продължат да привлича любопитни посетители, от "Маурицхойс" започват инициатива, с която приканват хората да предложат своя собствена версия на "Момичето с перлената обеца". Най-интересните идеи вече са подредени в изложбена зала, а едно от тях е дело на изкуствен интелект.
Зад AI творбата стои дигиталния художник Джулиан ван Дикен, а идеята му да пресъздаде известната картина с помощта на изкуствен интелект вече предизвика полемика. Някои определят творбата като "срам" и "невероятна обида" не само за Вермеер, но и за всички работещи артисти.
От друга страна, продуктивни AI инструменти като Midjourney, с чиято помощ е създадена новата версия на "Момичето с перлената обеца", бяха критикувани за това, че на практика не произвеждат нищо, защото всички тези инструменти се обучават с предишни произведения на изкуството или данни. Инструментът създава смислено цяло от тези данни и представя различна версия. Поради тази причина от известно време се водят дискусии за нарушаване на авторските права.