ГЛАСЪТ


Новият ДДС в туризма – избиване на риба с ток

15 17527 09.09.2010
Новият ДДС в туризма – избиване на риба с ток
След бракониерски лов...

Запалените рибари, преди да изберат подходяща стръв, хвърлят захранка да привлекат любопитството на рибата, след което пробват бял червей, торен, царевица и т.н.


Звучи като подвеждане, подобно на онова от банките „елате за кредити”, но все пак е някакво отношение към обитателите на водната среда. Хващаш ги с мисъл за трапеза, но все пак им предлагаш нещо вкусно на кукичката.

С идеята си за въвеждане на единна ставка за ДДС върху туристическите услуги правителството тества бранша единствено с цел да избере дали ще лови риба в мътна вода с бракониерска мрежа, ток или взрив. Работещите в туризма нямат право дори да избират – казват им, че ще се вдига ставката. Остава само да се уточни на колко: 10, 12, 14 процента...

Седем, колкото е сега за пакетни услуги, нямало как да остане. Имало депеша от ЕС, вдигат рамене от финансовото министерство, вдигат рамене и от Министерството на икономиката и туризма. Получава се парадокс: точно ведомството, натоварено с грижата за единствения работещ що-годе добре бизнес у нас, го прецаква най-много. В разгара на сезона токът започна да спира в курорти и селища без предупреждение. Министър Трайчо Трайков обаче вместо да защити интересите на хотелиери, ресторантьори и най-вече на туристите, започна да брани електроразпределителното дружество ЕВН и доставчика НЕК. Направи го под фалшивото було на загриженост за нещо си. Обеща и в бъдеще нещо да се направи.
Той и финансовият министър Симеон Дянков отново са загрижени за нещо си. Те искат да намерат някаква справедлива пресечна точка за ДДС на пакетните услуги, който е 7% и 20-те процента на ДДС за индивидуалните туристи. Отговорът щял да бъде някъде по средата.

Усетил, че се случва нещо близко до бракониерството, зам.-министърът на МИЕТ по туризма Иво Маринов опита да се измъкне с мъгляви обяснения. „Не мога да се ангажирам с позиция дали ще има повишаване на ДДС в туризма и кога ще стане това, ако го има, дали ще е от 1-ви януари догодина или от началото на 2012 г.”, казва той пред БГНЕС. Маринов обаче е категоричен, че трябва да се уеднакви ставката по ДДС за организираните и неорганизираните туристи. Документът, получен в Министерството на финансите от ЕК представлява писмо, изпратено преди около месец. Само в сектора туризъм у нас има диференцирана ставка по ДДС, направена с цел да се осигури по-голяма конкурентоспособност в отрасъла.
Самата идея пласира в публиното пространство зам.-финансовия министър Владислав Горанов. Аргументите му не убедиха, а разтревожиха бранша.

Не закъсняха и реакциите.

При нас 7% ДДС е само за настаняване, храна и транспорт, за разлика от Гърция и Испания. Това прави туризма ни неконкуреноспособен и ще върне част от бизнеса в сивия сектор, коментира председателят на СБТИ Петя Славова.
Според председателя на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова увеличение на ДДС за хотелските услуги от 7 на примерно 14%, каквито са плановете на финансовото министерство, е немислимо. Тя припомни на управниците, че договорите за почивки за следващата година вече са включени при сега действащите данъци. По думите й евентуално увеличение ще бъде пагубно за българския туристически бизнес, като се има предвид, че българските хотелиери са едни от най-задлъжнелите в ЕС и няма да могат да обслужват кредитите си.

Владислав Горанов обаче определя като необратимо въвеждането на обща ДДС ставка за туристическите услуги, а единственият въпрос бил на какво ниво ще бъде тя.

След като това различно третиране бе определено като недопустимо от Европейската комисия, пред правителството остава въпросът да направи ли обща ставка от 20%, обща от 7% или да се предложи междинна ставка от 14%, каквато финансовото министерство лансира. Експертите на Симеон Дянков са сметнали, че ако през тази година ставката бе единна на ниво от 14%, държавата би събрала 38 млн. лв. повече, а при единна ставка от 20% допълнителните приходи са щели да бъдат около 78 млн. лв. В същото време единна ставка от 7% би коствала загуба на приходи и затова е неприемлива за финансовото министерство.
По този начин държавата отхвърля, преди да ги е чула още, аргументите на хората от туристическия бранш.

Застъпниците на идеята би трябвало да знаят, че в момента част от бизнеса се е приютил в сивия сектор. С увеличението на ставката на 14 на сто ще се постигне със сигурност едно – укриване на доходи. Това е логична реакция, тъй като няма друг начин да се покриват разходите и кредитите към банките. Ще става по различни начини, известни на специализирани юристи и икономисти. В схемата участват и офшорни фирми, които отдавна са част от отношенията хотелиери – туроператори – потребители. Ако Дянков и Трайков не знаят това, толкова по-зле за тях, защото сметките с увеличените приходи ще се окажат само на хартия. Загубите обаче със сигурност ще се увеличат, защото дори при лошата държавна политика и някои неуредици в курортите, туристи продължават да прииждат и хотелите са пълни. При сегашното положение много от хотелиерите си плащат акуратно ставката по ДДС, но като им я вдигнат, мотивацията им ще завие в друга посока. Защото те нямат избор с цените – пакетни или индивидуални, ще трябва да ги запазят или да ги свалят, иначе конкуренцията на пазара ще ги изхвърли извън борда. Тогава какво им остава?

Няма смисъл да се дават примери с други държави, където има и нулеви ставки, за да се стимулира отрасъла. Ясно е, че у нас се разсъждава единствено в посока приходи към бюджета, но не чрез стимулиране на печалбата. Което прави от държавата мащеха спрямо най-работещия бизнес. И вместо да изпише вежди, ще извади очи. Ако сега само част от туризма е в сивия сектор, след поредната идея по-голямата част от него ще търси спасение там, поемайки рисковете. Защото и рибата има някакъв избор от стръв, но българският туризъм – не.

Владимир Тонев
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама