На фона на възстановяването на азиатските пазари и появата на нови петролни рафинерии, светът преживява бум в строителството на петролни танкери. Това съобщава Bloomberg, позовавайки се на корабни брокери и анкетирани анализатори.
Според корабния брокер Braemar от началото на 2023 г. са поръчани 38 танкера от среден клас, което е рекорден брой поне от 2013 година. От Simpson Spence & Young посочват, че 31 танкера са получили международни серийни номера – един от основните показатели за поръчки – през последната година.
Според Bloomberg, рязкото търсене на петролни танкери е започнало поради “изместването” на пазарите от Европа към Азия и Близкия изток.
“Тази тенденция направи морския транспорт по-печеливш и ускори строителството на нови кораби”, посочват от агенцията.
В момента повече от 200 милиона барела се транспортират по море в сравнение със 177 милиона барела спрямо 2022 г., изчисляват от Kpler Inc.
Купувачите от източното крайбрежие на САЩ купуват повече гориво от Близкия изток и Азия, тъй като Европа няма какво да предложи. Тенденцията се изостри и от военните действия на Русия в Украйна, която тласна търсенето на доставки на гориво с цистерни до рекордни нива от 2013 г. насам, според Bloomberg.
По-рано Bloomberg писа, че Русия създава “сенчест флот” от петролни танкери, за да заобиколи предстоящото ембарго на Европейския съюз.
Politico също съобщи, че руският петрол е намерил “широко отворена” задна врата и се доставя в ЕС чрез посредници.