Нови правила при шофьорските изпити. Предвижда се електронна система да задава маршрута, по който ще минават бъдещите водачи на автомобили. Така според бранша ще се елиминира субективния фактор при провеждането на изпита.
От Съюза на центровете по авто-мото подготовка обаче смятат, че подобна промяна е неприемлива и ще доведе до бум на съдебни дела.
Предвиждат се промени, както в теоретичния, така и в практическия изпит. При теорията – ще отпаднат част от въпросите, а на тяхно място ще има интерактивни видеоклипове, определящи подготовката на кандидатите.
При практическия – навигация, а не изпитващ ще посочва по кой път да мине кандидат-шофьорът.
Вече месец Светослав Косерков усвоява шофирането на теория и практика. Кара само в квартал „Хаджи Димитър” в София. След като промените влязат в сила обаче, е напълно възможно изпитът му да го отведе в съвсем непознат район.
„Малко ме притеснява, но пък от друга страна, по този начин трябва да се подготвя за шофьор, защото в бъдеще, когато нямам инструктор до себе си, трябва да съм готов на всякакви ситуации”, смята Косерков.
Именно с цел бъдещите шофьори да излязат максимално подготвени на пътя и да докажат уменията си преди да получат книжката, от „Автомобилна администрация” предвиждат внедряването на електронна система.
„Това не е по-различно от системите за GPS, които в момента всички използваме. Системата ще показва мястото, където се намират в момента. Изпитващият ще трябва да въведе крайна точка докъде трябва да стигне обучаемият. Системата определя маршрута, а не изпитващият. Искаме да елиминираме субективния фактор”, поясни изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация” Бойко Рановски, цитиран от Нова телевизия.
От бранша смятат, че с промените ще се елиминира възможността на едни кандидати да се дават по-лесни маршрути, а на други – по-трудни.
„В момента, да не кажа 100%, но на 90%, курсът преминава в района, в който е изпитът, само че книжката не е за „Овча купел”, а за цял свят. Много често се случва – преди да започне изпитът - уговорка, еди кой си да мине по тази улица.
Но се влива в пътния поток, без да има необходимия минимум знания и умения”, подчерта изп. директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев.
От Съюза на центровете по авто-мото подготовка обаче твърдят, че кандидатите не са подготвени за изпити с навигационни системи.
„Ние не можем да направим нещо, което го няма в учебната документация, учебната програма и кандидатите не са подготвени по този начин да се обучават, както и да бъдат изпитвани. И това е най-голямата трагедия в момента.
Ако това нещо бъде вкарано, то ще предизвика бум от съдебни дела! Това е незаконно”, категоричен е председателят на Съюза на центровете по авто-мото подготовка Йонко Иванов.
„Тези норми за маршрутите са приети през 2021, 2022 година. Отложено е влизането в сила, така че всички учебни центрове знаят за тези промени и кога ще влязат в сила. Имаха достатъчно време да си подготвят кандидатите”, коментира Рановски.
Очаква се преди да бъде приложена на практика следващия месец, новата система да бъде пусната в тестов период от 18 април.