Преди Великден, вместо да размишляваме върху вечния въпрос - ”кое е първо - яйцето или кокошката”, е по-актуален отговор на въпроса - защо яйцата на кокошките станаха ”златни”?
Проблемът е общ и за англичани, и за българи. Бързо сравнение на цените показва, че България бие в мача по рекорди. За съжаление, резултатът 2:0 на този терен ни прави големите губещи, а не големите победители.
Сравняваме цените на яйцата с еднакъв размер в една и съща търговска верига в Англия и България. 10 яйца, размер L, в Обединеното кралство струват 1,79 паунда или 3,98 лв. или едно яйце излиза 22 стотинки. В България цената за кора с 10 яйца е 4,99 лв. или 50 стотинки за брой.
Защо у нас е двойно по-скъпо? Повишаването на цените на яйцата в Обединеното кралство се дължи на липсата им. Местните фермери имат прекалено високи разходи и решават да закрият стопанствата си. В България е точно обратното - произвеждат се 5 милиона яйца на ден, а консумацията е около 3 милиона. Яйца има, но както се вижда, цената е двойно по-висока от тази в Обединеното кралство, съобщава още БНТ.
Председателят на Асоциацията на промишлените птицевъди Даниел Божанков обяснява разликата в цената на яйцето така: производителите продават около 32 стотинки, а крайният потребител плаща почти двойно повече. В магазините цената им стига до 60 стотинки.
И във Великобритания, и в България фермерите се оплакват от високи разходи за ток, газ, горива и фуражи, от птичия грип. У нас производителите недоволстват от високи надценки на търговците, във Великобритания – от ниски.
Британската асоциация на производителите на яйца за свободно отглеждане твърди, че производството им струва поне с 35% повече. Само фуражите са поскъпнали с 90 на сто. Упрекват търговците, че продават стоката им само с 27% повече в сравнение с миналата година и не желаят да променят дългосрочните им договори. Така те продават стоката си на загуба.
В България и клиенти, и фермери недоволстват от големите надценки. Във Великобритания вече знаят какви са проблемите им, у нас – все още не е ясно.
Различните традиции на Великден все пак изправиха англичаните и пред друг, макар и сладък проблем. Вместо боядисани яйца, там великденските яйца са шоколадови. Тази година те бяха по-скъпи, но по-малки. Магазините измислиха нов начин клиентите им да не усетят надценката от поне 25%. Малките, средните и големите великденски яйца са с намален размер, но остават на същата цена. Икономистите го наричат "свиваща инфлация". Така че кризата удари и най-скъпото за британците – традициите.
Всяка година на Острова се изяждат 80-90 милиона шоколадови яйца. Според доклад на GWP Group в Обединеното кралство се харчат до 415 милиона паунда за шоколадови великденски яйца всяка година.
Вижда се, че яйцата във всичките си форми и вкусове стават все по-скъпи. А "златните" яйца вече не са само в приказките, а по рафтовете на магазините.