Путин не се обади в неделя в „Денят започва“ на БНТ. Руския президент няма нужда да го прави, защото достатъчно хора и медии в България обслужват неговите интереси. Но като стана дума за обслужване… Гост в студиото в неделя бе Атанас Атанасов от „Демократична България“.
С възпитан тон той отговаряше на зададените въпроси относно разгарящата се истерия в ГЕРБ по повод на това, че коалицията „ПП – ДБ“ не казвали при какви условия ще предложи кабинет с втория мандат. Защото са втори на изборите – логично. Атанасов за стохиляден път повтаряше, че отговорността в момента за правителство е на ГЕРБ-СДС, защото са победителите от 2 април. Просто и ясно.
В този момент водещият Любенов получи интифа, че по телефона се обажда Тома Биков, един от лидерите на мнения в борисовия кръг.
И се започна едно тричане на „ПП – ДБ“ не ви е работа…
Опитите на Атанасов да подскаже, че съзира опит за скандал чрез телефонен опонент бяха неуспешни. Но в мига, когато се промъкна съмнението, че този панаир е предварително подготвен, Любенов подскочи като ужилен: Ама кажете, г-н Биков, кажете дали сме се договаряли…
Не сте очаквали Биков да отвърне: Как бе, Жоре, нали снощи уредихме обаждането с Кошлука. Сведено е и на теб, естествено.
Нервната реакция и изчервяването на водещия бяха най-ясният отговор.
Става дума за елементарни медийни трикове в полза на един или друг субект. Неведнъж във Фрог нюз сме писали за „случайното“ подреждане представител на ГЕРБ да говори след опонента, който и да е той. Идеята е гербера да отрича всичко и да определи предходното мнение като манипулация и лъжа. Един от големите в рекламата и ПР-а - Дъглас Рушкоф, нарича това „принцип на последния говорещ“ – зрителите, читателите и слушателите запомнят най-вече именно последното изречено.
Хитростта минава, когато се използва с мярка и интелигентно, но у нас отдавна се действа явно, нагло и брутално.
Биков е част от този модел на медийно присъствие. Повечето хора в журналистическия занаят са наясно „как стават тези неща“. Известно е също, че нерядко „поканите“ и „случайните“ включвания не са никак евтини.
Според ЕК в България от години 12 милиарда евро изчезват по линия на корупцията годишно, съвсем логично е част от тях да се „инвестират“ в медийната пропаганда. Руският опит, както виждаме, се прилага много прилежно.
Наивно питане: Ще обяви ли БНТ телефон, на който и обикновени граждани, а не само избрани като Тома Биков, да изразят важни мнения, които да се излъчват „на живо“ и без цензура?
Не чакаме отговор.
Емил Азар