Ръководителят на Делегацията на българските социалисти в Европейския парламент Петър Витанов постави въпроса за функционирането на „коридорите за солидарност“ пред еврокомисаря по транспорт Адина Валеан и еврокомисаря за вътрешния пазар Тиери Бретон. Двамата участваха в заседанието на Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент.
Преди година, като част от действията на ЕС за солидарност с Украйна, Комисията представи набор от действия, за да помогне на Украйна да изнася селскостопанската си продукция. Бяха направени т.нар. „коридори на солидарността“, за да се гарантира, че Украйна може да продава зърно, но също така да внася стоките, от които се нуждае — от хуманитарна помощ до фуражи и торове.
Година по-късно се оказа, че Комисията не е предвидила, че съседните на Украйна страни могат да понесат и тежки икономически щети, ако не бъде дефинирано, какво е позволено и какво разрешено в рамките на „солидарните коридори“, каза Витанов. Българският евродепутат попита и какви мерки ще бъдат предприети, за да бъдат защитени държавите от ЕС, които се намират в непосредствена близост до украинската граница.
Въпросите на Петър Витанов идват на фона на решението на българското правителство за забрана за внос на 20 стоки от Украйна, наложена за два месеца. Сред забранените за внос стоки попадат пшеницата, пшеничното брашно, семена от слънчоглед, слънчогледово масло, царевица, мед и пчелни продукти, сурово и сухо мляко, някои ядки и семена, яйца и др. Забраната няма да бъде прилагана за стоки, които преминават транзитно през територията на България, те обаче трябва да са запечатани и пломбирани на границата.
Комисар Валеан отговори, че не могат да бъдат взимани едностранни решения и предстои Комисията да намери единен подход, като се вземат предвид трудностите, които изпитват определени държави. Не посочи обаче конкретен срок, в който това ще е възможно.
В рамките на дискусията Петър Витанов попита и дали Европейската комисия възнамерява, след поредицата от изказвания на европейски политици, да намали икономическата зависимост от Китай от гледна точка на управлението на транспортната инфраструктура. Известно е, че китайската държава и оперирани от нея компании, притежават важни части от инфраструктура на Стария континент.
„Няма ли опасност да се замени една зависимост – с друга, в случая тази на руските изкопаеми горива с тази на китайските суровини и инфраструктура“, попита българският евродепутат.
Повдиганата беше и темата за кризата в туристическия сектор след края на пандемията от Ковид-19 и възстановяването на пътуванията. В момента една от всеки десет позиции в туризма остава незаета заради недостиг на работна ръка в Европа, а липсват решения на ниво Комисия.
За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП: https://www.socialistsanddemocrats.eu/