Тези мощи, които са в България, тази десница, засвидетелствано от нашето време, не от векове назад, има много случаи на удивителни изцеления. Една част от хората ще отидат да поискат помощ от Свети Георги, който освен всичко е и лекар на немощните. Това каза за ФрогНюз игуменът на Гигинския манастир отец Никанор.
"Прието е хората да се покланят на мощите на светиите, една част от тях дирят и очакват чудото и не трябва да гледаме с насмешка, защото когато на нас не ни е поставена летална диагноза, когато медицината не ни е обърнала гръб, ни е лесно да сочим с пръст. Представете си хората, на които лекарите им казват, че няма какво да направят и им остават определен брой месеци, а на тях им се живее. Тогава идва в крайна сметка чудото. То не е всеки ден, но се случва, ако не се случваше нямаше да го има този култ към светиите и иконите, защото знаем, че човешките вярвания се дължат и на някакъв опит", каза отец Никанор.
“Други хора ще отидат, заради подвига на светеца, примера, възможността да се докоснат физически до един образ, който е повече в тяхното въображение в резултат на това, което са чели в житията на светиите. И това е вълнуващо, когото обичаш ти го цениш”.
“Моят телефон е пълен с номера на починали хора, не ги трия, защото имаме отношение към тези хора. Още повече говорим когато човек обича светиите, а пък някаква част от този светия е близо до теб и да отидеш да се докоснеш до нея”.
"Тук няма рационалност, тук има сърце".
“Мощите на Свети Георги ще бъдат в храм “Света София”до 28-ми, следобеда отиват в храм Храм "Свети Атанасий Велики" в Горни Лозен. Тези, които са с автомобили, тези които идват от далеч, знаете, че София е много трудно място за паркиране, самия център е до два часа, опашките са големи и от тази гледна точка е по-безопасно за човек да отиде в Лозен, село, което е съвсем близо до града”, подчерта игуменът на Гигинския манастир.
“Тези, които са със автомобили е по-добре там да идат да се поклонят. После за три дни в нашия манастир - Гигинския манастир, поради същата причина, там пък ще идват и хора с автобуси. След това ще отидат за ден в град Брезник, след това за празника на Свети Георги ще бъдат в църквата “Св. Георги” и в град Перник, където ще бъдат на 6-ти и 7-ми май и след това ще отпътуват към мястото, където от 5 века се покоят - в храма „Св. великомъченик Георги Победоносец“ в град Нигрита, край Серес (Северна Гърция)”, разказа той.
Отецът обясни какво означава за вярващите посрещането на такива чудотворни мощи:
"Посещението на мощите на такава светия винаги е голямо благословение за вярващите. Така е устроена нашата православна вяра. В нея е заложено още от самото начало на христовата църква - почитане към свети места. Знаете Божия град Йерусалим , Божия гроб и мощите на божеугодници.
Тъй като нашата вяра изповядва възкресение на мъртвите, считаме, че задгробният живот няма да е само в някакъв дух, вечно съхранен разум и интелект. Считаме, че ще има Възкресение на цялостната личност на човека, която включва в себе си и нематериален елемент в душата и материален в тялото. След Възкресението телата няма да са като сегашните, няма да имат недъзи, всички ще са млади и хубави и няма да боледуват и умират.
Считаме, че Божията благодат прониква така, че остава и чрез тленните останки на светиите се предава на вярващите и затова е възникнал култа към светиите и почитането на тяхните мощи.
Който и да е светия е благословение, но за св. Георги, той е може би един от най-почитаните, заедно със св. Николай".
Игуменът на Гигинския манастир обясни, че Св. Георги е един от загиналите от последните вълни от гоненията срещу християнството.
“ Той е бил много способен войн и част от личната гвардия на император Диоклециан, който е известен като зъл гонител на християните, но добър администратор и пълководец в Римската империя. Свети Георги за жалост става жертва на един езически закон, който съвместява изявлението на лоялност към Римската държава с поклонение към духа, наречено на римски “ганиа” - гений на императора, което за християните е идеопоклонство и е недопустимо. Отказът да се извърши това поклонение пък влече към себе си подозрение към липса на лоялност на държавна измяна”.
“Така някак, особено в последните вълни на гоненията Свети Георги е бил в положението, в което трябва да изповяда своята вяра в единия Бог, че няма други богове освен християнския и то да я изповяда претърпявайки наказания първоначално, после стават и мъчения и накрая вече мъченическа смърт, тъй като ако е бил направил компромис, това би означавало по-скоро да измени на себе си като убеден вярващ християнин”.
“Свети Георги освен това е проявил голямо доверие към Бога, не само вяра, но и доверие, защото му се явил и му казал да е спокоен, защото ще му помогне да изтърпи всичко и по този начин е укрепил духа му”.
“Свети Георги в крайна сметка за нас един пример как човек да умее когато бъде поставен пред някакъв избор, да изповяда в живота си вярата във вечния живот след смъртта и да изповяда много по-голямата стойност и ценност на този вечен живот пред временните тук - кариера, предполагам не е бил сам, имал е годеница или момиче, което харесва, почести”.
“Би могло да се говори, че пред него се е откривал и пътя за престола, защото много пъти измежду войниците са издигани императорите, така че той се отказва на практика от този свят, който е лежал в краката му, за да спаси душата си и за да извоюва своето място в небесното царство”.
“Любовта към него затова е огромна и не само сред християните и държи векове”, подчерта отец Никанор.
Разговаря Констанца Илиева
.