Депутатите приеха без дебат на първо четене проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси.
От 87 депутати, 86 се обявиха "за", а един гласува "въздържал се". Проектът е изготвен с цел усъвършенстване на нормативната уредба и засилване на превантивната му роля в борбата с измамите и корупцията, посочи Искра Фидософа, председател на правната комисия в НС. Със законопроекта, с оглед прецизиране на понятието „конфликт на интереси", се дефинира по-широко понятието „частен интерес", обясни тя. Предлага се като частен интерес да се разбира всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер.
Разширява се и понятието за облага. При конфликт на интереси, когато е налице частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията и задълженията на лицето, заемащо публична длъжност, частен интерес може да бъде и получаването на определен пост. "За да се гарантира ефективното прилагане на Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси се предвижда създаването на отделен орган - Комисия за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси", изтъкна пред депутатите Искра Фидосова.
Предвижда се комисията да е независим постоянно действащ орган - юридическо лице с петчленен състав, който се избира от Народното събрание за срок 5 години. Членовете на комисията могат да бъдат преизбирани само за още един последователен мандат. Предвидени са изискванията и ограниченията за заемане на длъжността, както и предсрочното прекратяване на пълномощията на членовете на комисията.
Конфликтът на интереси се установява от комисията по подаден сигнал, по нейна инициатива или по искане на лицето, заемащо публична длъжност, се предвижда в закона. Създава се задължение на комисията да води и поддържа регистър на получените сигнали за конфликт на интереси и на издадените решения за установяване на конфликт на интереси и регистър на съставените актове за административни нарушения и издадените наказателни постановления. Данните, които се вписват в регистрите, се определят с правилника за дейността на комисията. По този начин ще се осигури централизиране на информацията за ефективното прилагане на закона.
Комисията ще действа като административен орган за установяване на конфликт на интереси, за налагане на административните наказания, предвидени в закона. Оспорването на решенията, с които комисията установява конфликт на интереси, ще става пред съда по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Решението на комисията, с което се постановява, че е налице конфликт на интереси, може да се оспори от заинтересуваното лице. Съдът може да отмени решение на комисията, с което е установено, че не е налице конфликт на интереси по протест на прокурора. Съставянето на актовете за административни нарушения, които не представляват конфликт на интереси, ще се извършва от определено от председателя на комисията длъжностно лице. Предвижда се председателят на комисията да издава наказателните постановления за налагане на съответното административно наказание. Издадените наказателни постановления ще се обжалват по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Въвежда се забрана освободеното поради установен конфликт на интереси лице да заема в продължение на една година след освобождаването му публична длъжност. Тази забрана не се отнася за длъжности, които се заемат въз основа на упражнено пряко избирателно право. Предлага се изменение и на наименованието на закона, като думата „разкриване" се заменя с „установяване", тъй като законът урежда установяването на конфликт на интереси. Предвижда се частта от законопроекта, която се отнася до избирането на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, да влезе в сила на 1 януари 2011 г., а частта относно нейното функциониране - от 1 април 2011 г.