Можем ли да се откъснем от сивотата на своето ежедневие? Можем ли да си преправим път през мъглата от негативизъм, живот на висока скорост, вглъбеност в несъщественото? Четирима на пръв поглед несъвместими автори дават отговор на тези въпроси в изложбата “Мъгливо с малко дим” - амалгама от творбите на чехкинята Катерина Конаревска, германецът Йоахим Ленц и българите Васко Ернст Бърдаров и Невена Екимова. Изложбата в столичната галерия Credo Bonum ще продължи до 20 май.
"Във фантазията човек проектира неща, които после евентуално може да случи. Важно е и в момент на трудност - минахме през 2 години пандемия, после се случи тази изключително грозна война, която се води на 10 км от нас. Човек така може да се оттегли в едни по-хубави места, за да реализира и едно по-приятно общуване и ежедневие”, споделя пред ФрогНюз кураторът на изложбата Теодора Коцева.
Целта й е била да събере четиримата творци в общ проект, за да има обмен на идеи.
"За мен най-интересното в такъв тип срещи е дали хората ще си допаднат на чисто човешко ниво. Това се случи с авторите - те много си паснаха и обсъдихме доста неща - кой какво твори, с какво се занимава. Резултатът е трайно приятелство за бъдещи проекти, които можем да направим заедно", споделя Коцева.
В самия проект са включени коренно различни творби и подходи - скултурна инсталация, живопис, пана с насложени сюжети, витаещи около спомените, отчуждението, бленуването, самотата на градския човек, копнежът по далечни и утопични места.
Васко Ернст Бърдаров е български скулптор, който работи за своето собствено студио по проекти за филмовата индустрия и големи международни продукции. Занимава се с голяма и малка пластика, изработка на костюми и декори за различни филми, специални ефекти и създаването на концептуален дизайн на костюми и реквизит за театър и филми. За първи път от много години насам той ще представи авторски скулптури от смола, с подчертано съвременен изказ и форма. В работите му има препратка, както към миналото, така и поглед към бъдещето. Формите са стилизирани, а изборът на материал създава усещане за ефирност на скулптурите.
Невена Екимова е художничка, която живее и работи в родния си град Габрово. Учи съвременно изкуство и филм в Норвегия и Исландия, завършва Художествената академия в Гьотеборг, Швеция. Освен, че участва в изложби и издава книги, Невена често си сътрудничи с публични организации за създаването на мащабни интерактивни инсталации за деца и възрастни. Тя участва в изложбата с ръчно изработена текстилна скулптура, придружена от документални текстове, събрани в процеса на работа. Това са истории на деца и внуци, които следват нишките на паметта за своите родственици и наследството, което оставят след себе си. Инсталацията разсъждава върху непреходността на живота и запазването на живата памет. Проектът Най-сладкият сън е реализиран с финансова подкрепа на Национален фонд "Култура“ по програма Творчески стипендии 2022.
Катерина Конарeвска е родена в Прага, Чехия, живее и работи в Хага, Холандия. Завършва изящно изкуство в Кралската художествена академия в Хага и илюстрация и графика в института за изкуство и дизайн в университета на Западна Бохемия. Сред материалите, които използва са коприна, вълна и текстил, а последните й работи представляват гоблени с внушителните 2м на 3м, направени по изображения от нейни картини. Гоблените й са своеобразен сюрреалистичен разказ с много елементи, паяжина от съновни образи. Творбите са изработени в музея за текстил в град Тилбург, Холандия, където се намира рядка машина позволяваща тази уникална техническа изработка. В изложбата ще бъдат представени и картини върху коприна.
Йоахим Ленц е художник, който работи и живее в Берлин. Учи живопис в Академията за изящни изкуства, Мюнхен при Шон Скъли и Гюнтер Фьорг. През 2005 г. учи във Факултета за изящни изкуства на Университета Комплутенсе, Мадрид. Притежава магистърска степен от Университета по изкуствата и Хумболтовия университет, Берлин. В изложбата ще бъдат показани седем маслени платна изобразяващи фигури на дънери с човешки черти, отнесени и блуждаещи банани. Неанимираните обекти с човешки образ пушат цигари, дребен хедонистичен жест, присъщ само на човека. Антропоморфните същества притежават изразителен характер и състояние, между парадокс, хумор и катастрофа.
ФрогНюз