БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


7 факта за болидите от Формула 1, които всеки фен трябва да знае

1 9922 11.05.2023
7 факта за болидите от Формула 1, които всеки фен трябва да знае
unsplash.com

Питали ли сте се някога какво толкова отличава състезателните автомобили от Формула 1 от всички останали? Ако отговорът ви е положителен, останете с нас, защото точно сега ще се опитаме да ви запознаем с някой от най-интересните и вълнуващи факти за болидите от F1.


Знаете ли, че?


Автомобилите от F1 генерират до 6G по време на завой


Едва ли, докато гледате Формула 1 на живо през уебсайтове като този тук, удобно настанили се на дивана в дома си ви е минавало през ума на какво са подложени пилотите по време на състезания.

 

А истината е, че натоварването върху тях е изключително голямо, тъй като състезателните автомобили генерират натоварване от 5 G при спиране, 2 G при ускорение и 6 G по време на завой.

 

Това означава, че пилотите при завой усещат сила, шест пъти по-голяма от собственото им тегло и ако не са добре тренирани е напълно възможно да изпадат в безсъзнание.

 

Оборотите им са три пъти по-високи от тези на стандартните автомобили
Стандартните автомобилни двигатели развиват между 6000 и 7000 об/мин. Има разбира се и високооборотни двигатели, които достигат до 12 000 об/мин.

 

Тези обороти изглеждат добре, само дето дори не се доближават до оборотите, които развиват състезателните автомобили от F1.

 

Двигателите, които използват болидите са проектирани за обороти над 20 000 об/мин.

Отборите имат право да използват до три двигателя на сезон.


Един двигател на болид може да се използва за седем старта от Формула 1. Затова на отборите е разрешено да сменят до три двигателя на сезон, две управляващи електроники и три турбокомпресора.

 

Ако някой от отборите смени повече от три двигателя подлежи на санкции и падане надолу в класациите.

 

Гумите, с които карат болидите са само на Pirelli


За да прекратят “войната” между компаниите, производители на гуми, през 2010 година от ФИА (организация на моторните спортове) сключват договор с Pirelli за доставка на гуми.

 

Така, по време на състезания и тренировки състезателните автомобили на всички отбори са оборудвани с еднакви гуми.

 

Договорът на Pirelli с ФИА е до 2024 година, като след това има вероятност той да  продължен.

Има минимално комбинирано тегло за болид и пилот
За да бъдат стабилни и безопасни при високите скорости, които развиват на пистата има специални изисквания за допустимото общо тегло на автомобил + пилот.

 

То трябва да е най-малко 1759 паунда или 797,869 килограма. В случай, че пилотът е прекалено лек, в болида се поставят допълнителни тежести.

По време на състезание и болидът, и пилотът губят от теглото си
Тъй като се развиват много високи скорости, гумите, с които са оборудваните състезателните автомобили се износват много бързо и всяка гума губи до 1 килограм от теглото си.

 

Ето защо по време на обиколките пилотите и техния екип правят от две до четири смени на комплект гуми.

 

Колкото до пилотите, по време на състезанието те губят от 4 до 6 килограма от теглото си заради обезводняване, тъй като в болида става изключително горещо, особено, когато натискат спирачки, за да навлязат в завоите.


.

Източник на изображение: unsplash.com

 

Цената на един съвременен болид надхвърля 20 000 000  долара
Общите разходи за автомобил от F1 варират в зависимост от разпоредбите при всеки нов сезон, като днес  цената на един болид отдавна е надхвърлила 20 милиона долара.

 

Двигателят е най-скъп, като цената му достига до 18 милиона долара, шасито струва приблизително 700 хиляди, скоростната кутия около 350 хиляди, а воланът - 50 000 долара.

 

Ето защо техническите екипи в бокса не изглеждат никак доволни, ако по време на някоя от обиколките възникне инцидент или няколко автомобила се сблъскат.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама