Днешното заседание на СОС няма за цел постигане на сериозна промяна в организацията и безопасността на движението в столицата, а предимно пиар ефект преди местните избори, считат социалистите.
Изказваме съболезнования на близките на загиналите в пътно-транспортни произшествия на територията на Столична община, се казва в началото на позицията на групата на „БСП за България в Столичния общински съвет.
Социалистите се присъединяват се към недоволството на гражданите на столицата от недостатъчните и непоследователни действия на държавата и Столична община по проблемите на пътната безопасност.
„Считаме, че насроченото заседание в тази му част няма за цел постигане на сериозна промяна в организацията и безопасността на движението в столицата, а предимно пиар ефект преди предстоящите местни избори през есента на тази година“, се казва в позицията.
Общинските съветници напомнят, че още през 2013 г. БСП внесе в Народното събрание законопроект, който поставяше на вниманието част от проблемите с подготовката и контрола на младите водачи. За съжаление и до момента няма нов закон за пътното движение.
„Същевременно считаме, че пътната безопасност изисква комплексен подход, координирани действия с държавата и системна и целенасочена работа за реализация на набелязаните цели. Столична община има значителен брой стратегически документи. В практическата дейност, обаче, проблемите на пътната безопасност не намират място“, заявяват от групата на „БСП за България“ в СОС.
Пълен текст на позицията:
ПОЗИЦИЯ
на групата общински съветници от „БСП за България“
в Столичен общински съвет
Във връзка с извънредното заседание на СОС, относно мерките за пътна безопасност на територията на Столична община и дейността през изминалата година за опазване на сигурността и обществения ред в столицата
1. Предприети и планувани мерки по безопасността на движението на територията на Столична община:
Изказваме съболезнования на близките на загиналите в пътно-транспортни произшествия на територията на Столична община.
Присъединяваме се към недоволството на гражданите на столицата о недостатъчните и непоследователни действия на държавата и Столична община по проблемите на пътната безопасност. Считаме, че насроченото заседание в тази му част няма за цел постигане на сериозна промяна в организацията и безопасността на движението в столицата, а предимно пиар ефект преди предстоящите местни избори през есента на тази година. Напомняме, че още през 2013 г. БСП внесе в Народното събрание законопроект, който поставяше на вниманието част от проблемите с подготовката и контрола на младите водачи. За съжаление и до момента нямаме нов закон за пътното движение.
Същевременно считаме, че пътната безопастност изисква комплексен подход, координирани действия с държавата и системна и целенасочена работа за реализация на набелязаните цели. Столична община има значителен брой стратегически документи. В практическата дейност, обаче, проблемите на пътната безопастност не намират място.
През изминалия мандат Столичният общински съвет не прие задължителната от законова гледна точка „План-схема за комуникационно-транспортната система“. Тя се явява организационния механизъм за координиране на инвестиционните усилия в пътната инфраструктура и свързаните с нея организационни елементи на пътната безопасност. По тази причина години наред не са на дневен ред пътните пробиви на бул. „Данаил Николаев“ и бул. „Пенчо Славейков“, които дооформят първия и втория градски ринг, има застой в развитие на основната пътна мрежа в западната част на града.
Недовършена и недобре функционираща е системата от околовръстен път, ринговете на града, недостатъчна е плътността на главна улична мрежа, лоши са параметрите на съществуващите улици, чрез които да осъществяват връзките между градските територии. Не е решен проблемът с осигуряване на предимство в движението по бус лентите на обществения транспорт. Внедрената автоматизираната система за управление на движението не носи очаквания ефект за трафика в града. Решенията за информационни табла за скоростните режими на възлови места от общинската пътна мрежа и разширяване на камерите за контрол на пътя са добри, но недостатъчни мерки.
Изостава ремонтът на основната и второстепенната пътна мрежа. Състоянието на кварталните улици е изключително лошо - изобилие на дупки и неравности. С малки изключения в центъра, обслужващите улици са напълно занемарени.
Паркирането в София става все по-тежък проблем. Преобладаващо автомобилите са върху уличните платна, тротоарите и зелените площи. Липсва стратегия и последователни действия за трайно решаване на проблема. В централните части и райони се дава приоритет на събирането на средства от публичните пространства чрез „синя” и „зелена” зони. Наред с това превръщане на тези зони от места за краткотрайно паркиране в места за приоритетно домуване на автомобили не решава цялостно и трайно въпроса.
Засилващият се транспортен трафик и задръстванията на уличната мрежа се превръщат в постоянно явление, което сериозно уврежда градската среда и води до опасно замърсяване на въздуха, което се превърна в един от най-сериозните проблеми на София.
Смятаме за необходимо разработване на задание и приемане на нов петгодишен план за организация на движението в София. Очевидно това ще бъде актуална задача за следващия общински съвет. В съдържателен план той ще съдържа довършване на участъците на околовръстния път, бул.“Тодор Каблешков“, пробивите бул. „Пенчо Славейков“ и бул. „Данаил Николаев“, връзката между ж.к. „Люлин“ и „Овча купел“. Обособяване на градски магистрали и скоростни трасета, съобразени с безопасност на водачи и пешеходци. Контролиране на бус лентите за предимство на обществения транспорт. Предимство в движението на наземния обществен транспорт. Доразвитие на системата на светофарното регулиране, реконструиране и поддържане на основната и второстепенната пътна мрежа и координиране на строителните реализации за облекчаване на трафика;
Изграждане на мрежа от паркинги, приоритетно в кварталите. Изграждане на извън улични паркинги в рамките на благоуствояването на вътрешнокварталните пространства. Изграждане на етажни паркинги в зоните с повишено търсене и недостатъчни свободни площи. Прецизиране на „синята“ и „зелена“ зона като форма за краткотрайно паркиране.
Заедно с това приемане на система от мерки за овладяване на човешкия фактор чрез образование, обучение и превантивен контрол от семейство, училище, държавни и общински власти.
С годишните бюджети на Столична община да се залагат конкретните задачи по организация и безопастност на движението, които да подлежат на контрол и отчетност.
2. Изслушване на представители на МВР и Столична дирекция за Пожарна безопасност и защита на населението при бедствия относно дейността през изминалата година за опазване на сигурността и обществения ред в столицата, както и за предприетите мерки за подобряването им през настоящата година.
Така зададена темата показва намерение само за разговор по проблеми без тяхната систематизация, анализ на проблеми и решения, ресурсно и кадрово обезпечаване, необходима координация и взаимодействие с държавните органи.
Решенията, които ние системно поставяме са свързани с:
Осигуряване на публичност и откритост по въпросите на сигурността, като основните въпроси се обсъждат и решават заедно с гражданското общество;
Разширяване периметъра и възможностите на центъра за видеоконтрол, ограничаване и превенция на престъпността;
Поддържаме на безопасна градска среда - осветление по спирки, подлези, паркове, квартални градинки, междублокови пространства и квартални улици;
Осигуряване на ефективна система за охрана на парковете на столицата;
Засилен контрол върху популацията на безпризорните и скитащи кучета, както и върху собствениците на агресивни домашни кучета;
Постоянен мониторинг на състоянието на сградите и инфраструктурата в столицата. Обезопасяване на изоставените и опасни сгради;
Постоянен контрол за безопасността и устойчивостта на земетресения на обществените общински сгради - училища, детски градини и ясли, здравни заведения, административни сгради;
Постоянно видео наблюдение и засилено полицейско присъствие около училищата и детските градини. Осигуряване на безопасни маршрути за децата до училищата;
Осъществяване на общински разяснителни кампании сред учащите се против употребата на наркотици.
Съвместно с неправителствени организации реализация на проекти срещу агресията в училищата и превенция на противообществените прояви на малолетни и непълнолетни;
Съвместни действия с МВР за опазване на общинската собственост и сигурността на гражданите;
Въвеждане на денонощни патрули с участието на общинска полиция и представители на СДВР;
Осигуряване на районен инспектор във всеки микрорайон, съвместно със СДВР, и подобряване на координацията с кварталните съвети.
По същество и по двете теми няма подготвени документи, които да се разгледат в комисиите на общинския съвет и да се предложи проект за решения. Няма перспектива за тяхното решаване в обхвата на изтичащия мандат на съвета.
Това затвърждава общото ни разбиране, че с това заседание на общинския съвет се цели критичен пиар ефект на управляващите, което няма да доведе до трайни промени в пътната безопасност, опазване на обществения ред и защита на населението при бедствия и аварии. По тази причина се разграничаваме от подхода на временните решения и ще търсим тяхното решаване с политическата платформа за предстоящите местни избори през 2023 г.