“В не много далечното минало, когато бях още в СДС, ние направихме един документ, който разпространихме публично - “24 идеи, които ще променят България”. Една от критиките ни към Конституцията към онзи момент беше, че не трябва да я има тази въртележка. Защо? Защото опитът в първите години - първият парламент, 36-ият, започна що-годе по правилата. След това се започна тази конституционна процедура.” Това каза в интервю за Дарик конституционалистът и бивш депутат проф. Екатерина Михайлова.
"Първият - не можа да направи, вторият - не можа, и третият, доста при неясно мнозинство, получи подкрепа. След което се стигна в един и същи парламент три пъти до възлагателни мандати във финалната права.” , допълни тя, обяснявайки създалата се традиция по възлагане на мандати още от началото на прехода.
“Имали сме правителство на малцинството. Давам примера с Филип Димитров - то е типично на малцинството. Първото на Бойко Борисов беше също на малцинството. Има разлика обаче от това, което сега чувам да се говори, защото като слушам какво се говори се питам въобще в тази работа какво точно искат да ми кажат. Правителство на малцинството не означава “аз имам 60 и няколко депутати - гласувайте каквото ви дойде”. Тоест, това е подкрепа за това правителство, но то е партийно. На партията, която го предлага и е ясна подкрепата. Разбира се може да се направи това, което в последните дни върви в публичното пространство - през един от възлагателните мандати да бъде направено правителство, в което да не участват толкова политици, а да са предимно хора, които не са толкова ангажирани политически. Tези дни си мисля, как тази конституционна конструкция създава затруднения и за такова правителство”, обясни проф. Михайлова в отговор на въпроса за формиране на правителство на малцинството.
Според нея процедурата с мандатите изглежда като собственост на получилата го партия - нещо което блокира политическите процеси.