Развитието на българския туризъм през последните години наподобява един „омагьосан кръг", в който неправилните решения водят до погрешни действия, подплатени с неефективно изхарчени пари, последвани от безрезултатни изводи и отново неправилни решения.
Така коментира решението на правителството да бъдат отпуснати 6.5 млн. лева от ОП “Регионално развитие” за създаването на сайт на туристическите дестинации в България Поли Карастоянова в интервю за momey.bg .
По думите й по този начин „кръгът" се стеснява, приходите от туризъм намаляват, имиджа на страната се влошава, което е изключително тревожна тенденция. И едно такова решение много прилича на поредния „case study", като дефиниция за още едно неправилно решение.
Карастоянова смята, че е напълно погрешно да се представя като туристически портал един институционален сайт на МИЕТ, какъвто е www.bulgariatravel.org . Нормално е българската държава да закупи популярни сайтове като: www.visitbulgaria.com или www.destinationbulgaria.com и да ги развие като комерсиални, рекламни и информационни платформи. Според нея нулев ще бъде резултатът и от рекламните клипове за България.
Като човек, който познава добре проблемите в бранша, е категорична, че сега най-важно е да се осъзнае, че държавата е собственик на природното и културно-историческо наследство, което е най-ценната атракция в туризма. Нужно е да имаме модерен Закон за туризма, като инструментариум за осъществяване на политиката и осигуряване на финансов ресурс, създаване на дългосрочна стратегия за развитие на туризма. Ясно да се дефинират основни туристически региони, продукти и пазари, както и да бъде създаден и наложен туристически бранд на България. Едва тогава следват маркетинговите и рекламни планове, кампании, филми, брошури, клипове, категорична е тя.
Въпреки кризата пример за успешен туризъм могат да ни бъдат съседна Гърция и Турция, които имат последователна държавна политика, огромен финансов ресурс и много всеотдайност, казва Карастоянова. Това е стабилната основа, откъдето трябва да започне процеса на надграждане - имидж, маркетинг, рекламна политика и послания. У нас тези предпоставки липсват, а туризма е достойна кауза за всяко правителство Надявам се, че не е трудно и българският министър-председател да разбере това, коментира с угорчение Карастоянова.
Затова не е изненадващо, че последният сезон за България е бил труден. И макар да има повишение на броя на туристите, няма съществена промяна в приходите. Това на езика на цифрите не е оптимистичен резултат, отбелязва Карастоянова.
За да променим това, е добре да използваме и международен опит в туризма, от който можем да вземем знание, практики и поуки. У нас сектора се нуждае от оздравяване и преструктуриране, от анализ и реална оценка на потенциала, от коректно поставени цели и тяхното безусловно изпълнение. За мен най-важният въпрос е: „Какво е мястото на туризма в БВП на България днес и към какво се стремим след 10 години?, казва в заключение Поли Карастоянова.