За да е успешна една компания, нейните служители трябва да са продуктивни, ангажирани и креативни. Това пряко зависи от тяхната мотивация. За всяка компания е ключово да поощрява служителите си така, че те да дават максимума от себе си.
Какво най-много влияе на мотивацията на служителите?
Служителите обичат да бъдат стимулирани и възнаграждавани, когато постигат резултати. Финансовите придобивки имат значително въздействие върху техния трудов морал, а възможностите за развитие ги карат да са ангажирани постоянно. Фактори като баланса между работа и свободно време, позитивната работна среда и гъвкаво работно време също имат своята роля в поддържането на висока мотивация. В следващите няколко реда ще разгледаме три основни начина как да поощрим служителите на компанията, за да бъдат по-мотивирани.
3 начина да поощрите екипа си
Изберете правилните социални придобивки и бонуси
Когато нашите служители постигат високи резултати, то само похвалата не е достатъчна. Изберете правилните социални придобивки и бонуси, с които да възнаградите тези, които се представят отлично. Социалните придобивки трябва да са част от вашия арсенал дори за тези от служителите, които постигат поставените цели и се трудят ангажирано и отдадено.
Да подбереш социални придобивки и бонуси, които да се харесат на всеки отделен служител не е лесно. Затова има универсални инструменти като "електронни ваучери за храна" , схеми за бонуси, допълнително здравно осигуряване, корпоративни отстъпки. Те дават възможност на всеки служител сам да избере как да похарчи честно спечелената сума спрямо своя вкус и предпочитание.
Организирайте забавни събития
Ако искате да повишите градуса на емоциите сред екипа, то тогава може да надградите над финансовите стимули и да организирате фирмено парти, тийм-билдинг или по-скромно събитие в офиса, на което служителите да се отпуснат и позабавляват заедно. Дали ще наемете караоке бар, в който всеки да покаже певческите си способности, дали ще организирате приятен уикенд далеч от офиса или просто ще направите вечерно състезание по правене на коктейли в някоя от заседателните зали на фирмата, няма чак такова значение. Важното е да го правите достатъчно често и да се погрижите да участват всички.
Давайте обратна връзка
Нещо, което няма да ви струва никакви пари, но пък ефектът е безспорен, е предоставянето на обратна връзка. Много често служителите напускат дадена фирма, защото не са разбирали навреме дали и колко са ценени от работодателя, и най-вече от прекия си ръководител. Създайте фирмена култура, в която обратната връзка заема важно място. Нека вашите мениджъри не чакат годишното оценяване, за да дадат обратна връзка на хората от екипа. Несигурността как даден служител се представя, води до това, той или тя да се оглежда за нова работа за всеки случай. В допълнение, чрез навременна и коректна обратна връзка може да се предотвратят някои дребни недостатъци в работата на служителя. Не е лесна работа, но ако успеете, има шанс значително да понижите броя на доброволно напусналите, а също да увеличите и ефективността и продуктивността на служителите.
Какви са грешките, които не трябва да допускате?
Може би най-ефективния начин да осъзнаете сами грешките, които допускате, когато управлявате екип и се стремите да държите нивото на мотивация високо, е като се поставите в обувките на своите служители. Това обаче не е никак лесна задача. Затова сме подготвили някои често срещани грешки, които е добре да избягвате.
1. Не възнаграждавате тези, които заслужават – дори да не възнаграждавате всички свои служители, то трябва да го правите поне за тези, които го заслужават. Има шанс да изгубите както тях, така и такива, които наблюдават отстрани вашето поведение.
2. Подбирате неподходящи социални придобивки и подаръци за служителите. Представете си, че все пак сте направили усилие да възнаградите добре представящите се служители, но това, което сте им дали, по никакъв начин не отразява техните нужди и интереси. Това означава, че сте дали парите си на вятъра, а крайният резултат е дори по-лош от това да не сте им дали нищо. Това показва, че вие не ги познавате или най-малкото не се интересувате от техния живот извън работното място.
3. Държите твърде ограничаваща и строга среда – липсата на възможности за разговори по различни от работата теми, малко свободно време и системни ограничения на работното място, могат да демотивират дори най-трудолюбивите и отдадени служители. Грешно е да се смята, че високата дисциплина на работното място води до високи резултати. Много служители идват с удоволствие на работа именно заради възможността да си поговорят с колегите по време на кафе паузата или обяда.
Списъкът е дълъг, но да се върнем към първоначалния съвет – когато стигнете до етап да вземате решение по отношение на мотивиращите фактори и работната среда, поставяйте се в обувките на вашите служители и помислете как това ще се отрази на тяхната мотивация или отдаденост. Така почти винаги ще съумявате да избягвате грешките.