Благодарение на пиар, Украйна има оръжие. Иначе отдавна щеше да е свършила. Благодарение на това, че тя се превърна в кауза, която генерира евроатлантическа солидарност и именно в резултат на нея Украйна продължава да оказва яростна съпротива на руската инвазия. Аз имам усещането, че руската страна не е имала очакването, че този вид солидарност ще генерира Украйна около себе си и ще може да се защити.
Това заяви медийният експерт и преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски" доц. Георги Лозанов на събитието "ПР на войната през погледа на експерти”, което пиар агенция "Янев и Янев" организира вчера по повод 30-годишнината от основаването си.
Доц. Лозанов изрази мнение, че в този процес огромна роля има украинският лидер Володимир Зеленски.
"Много са важни личностите. Аз не съм склонен да подценявам ролята на личността в историята. Зеленски се оказа изключително добър комуникатор. Той успя и отвътре и отвън да превърне Украйна в кауза за целия демократичен свят. Мисля, че това е един огромен пиарски резултат. Това да казваш истината и да си служиш със стратегиите на пиара съвсем не е задължително да е в противоречие. Аз смятам, че Зеленски конструира каузата Украйна като световна кауза. Това е точно тази възможност на пиара да казва истината", категоричен бе университетският преподавател.
Медийният експерт каза още, че за Русия войната в Украйна е кървава фаза на една пиарска стратегия, чиято цел е да разшири влиянието на Русия до старите съветски мащаби.
"След падането на Стената имаше надежди и нагласи, че Русия ще се присъедини към демократичния свят и ще изгради един общ евроатлантически свят на базата на културни и какви ли не други ценности. Всички мислехме така и имахме такава надежда. Западният свят изпусна факта, че в Русия бавно се върна постсъветския режим, което се реализира от КГБ. Получи се нещо много особено. Една тоталитарна държава се беше разпаднала, но не и нейната тайна служба, която после се превърна в самата държава. Фактически, ние имаме една тайна служба, която е придобила статут на държава. Тази тайна служба не може да се примири с разпадането на СССР, което тя смята за загуба. Започна една хибридна война, за да си върне Русия старото влияние и да се преповтори разпределението на света след Втората световна война", отбеляза доц. Лозанов.
Надежда Нейнски, политик, министър на външните работи (1997 – 2001), председател на Съюза на демократичните сили (СДС) от 11 март 2002 до 1 октомври 2005, както и бивш народен представител, от своя страна наблегна на факта, че темата с пиара в днешно време е изключително важна не само в контекста на войната, но и подлага на изпитание демократичните общества като цяло.
"Аз не съм специалист по пиар, може би повече съм специалист по войната с опита си като външен министър. Ние бяхме свидетели на различни ситуации - тази с Косовската война беше най-близо до нас. По принцип пиарът се използва по един специфичен начин. Има опит да се разкажат две различни истории. В единия случай, имаме налице хора, които стъпват на истински факти и се стремят да защитят истината за това какво се случва с косовските бежанци. Благодарение на задълбочени анализи, направени от правителството, стана ясно, че има един план "Подкова", създаден от сръбските служби, който целеше да въвлече страните от региона във войната в Косово. Бежанците бяха огромно изпитание за сегашна Северна Македония, подлагаха под огромен риск дестабилизацията. Бежанците много лесно можеха да започнат набези и да въвлекат България в конфликта. Ние тогава избрахме да подпомогнем Северна Македония", отбеляза Нейнски.
Бившият министър на външните работи коментира и войната в Украйна.
"Дигитализацията и социалните мрежи дават възможност на хората да бъдат информирани, но и да бъдат дезинформирани. Това, което Русия фактически прави, е да предаде един фалшив наратив. Те се опитват да създадат друга история по отношение на бомбардировката на болницата в Мариупол. Целта им е да объркат хората или най-малкото да ги дезинтересират. Някои хора наричат това "Синдром на хвърлените спагети върху стената". За мен най-опасното в случая е това, че Русия в момента поставя на дебат истината и демократичните институции. Това е много критичен момент", подчерта Нейнски.
Според нея хората трябва да изработят имунитет и да успея да отсяват истината от лъжата.
"Руснаците в момента се опитват да се изкарат жертви, при положение, че именно те са агресорите. Това е направо чудовищно. Слава Богу, Путин и Русия бяха изненадани от огромната солидарност, която Европа изрази. В първия момент имаше ступор. Но впоследствие някои държави ни припомниха какво е манипулацията - Полша, Чехия - бяха държавите, които бяха флагман и увлякоха Западна Европа. Путин се опитва да печели привърженици в Африка и Азия, използвайки силните антиколониални настроения и доверието към Запада. Той се опитва да има лидерска роля. Но заповедта на международния съд в Хага според мен имаше много интересно влияние върху желанието му да има лидерска роля в Африка или в Азия", заяви още бившият външен министър.
Д-р Вероника Димитрова от катедра "Социология" на Софийския университет "Св. Климент Охридски" пък коментира темата за хибридната война и децентрализираните медии.
"2022 г. излезе Доклад на Фондация за социални и хуманитарни изследвания по отношение на руската пропаганда. Ние работим с една система, в която има повече от 8 000 уебсайта на български език. Направихме семантичен анализ на думи, характерни за руската пропаганда. Осъществихме също диахронен, контент и дискурсивен анализ. Наблюдаваме определени пикове на руската пропаганда през 2022 г. Първият пик е около началото на войната, вторият период е от края на ноември до края на декември, където виждаме, че пропагандната машинария се засилва значително", каза преподавателят.
По думите й във въпросния доклад е илюстриран основно фактът, че руската пропаганда се надига с около 20 пъти спрямо предходната година.
"Има малки промени в съдържанието на пропагандните наративи. Повечето статии, които се публикуват, са директни преводи от руски език. Пропагандата започна да се разпространява и чрез официални говорители на руската държава. Вторият пик на пропагандата от ноември 2022 г. се дължи на новите технологични решения. Това е една машина от сайтове-гъби, така ги наричат програмистите. В топ 10 на разпространителите на пропаганда за България - 67% са ботовете в началото на годината, в края на годината живите хора изместват ботовете. Руската пропаганда има високо влияние върху общественото мнение", категорична бе Димитрова.
Тя формулира тезата, че като цяло руската пропаганда е базирана на конспиративна. геополитическа логика, което се състои от няколко основни твърдения - че има един глобален хегемон, който често е САЩ и НАТО, но и често се говори за Колективният запад. Че Русия също е жертва, но тя се противопоставя и именно затова се възражда.
Журналистът Йово Николов формулира интересна теза относно това как медиите без живи хора и с активното присъствие на ботове промениха журналистиката в наши дни.
"Тази война е съвсем различна поради развитието на технологиите. Когато 94 г. отидох да отразявам войната в Сараево, нещата бяха много сложни. Днес, с мобилните си устройства, ние можем да гледаме в реално време какво се случва в Украйна. Смятам, че една от причините за тази пропаганда, е именно развитието на технологиите. Вие си спомняте за зверствата в Буча - тогава много бързо цялата пропаганда беше бързо опровергана. Цялата тази информация през отворени кодове се показа, че всичко се е случило в реално време, до сантиметри. Пропагандата няма как да работи, при положение, че ние виждаме наяве какво се случва. Смея да твърдя, че пропагандата наистина не е толкова успешна", изрази мнение той.
Според него солидаризирането на европейските държави с украинската кауза е нещо изключително важно.
"Имаме концентрация на много източници на информация, защото тази война се случва именно в Европа. Тъй като всичко се случва в Европа, естествено обективната журналистика успява да формулира и излъчи посланията и истината за войната. Разбира се, много е трудно. С руснаците няма оправия - там не важат никакви правила, каза преди време един колега. Той каза, че нито една снимка не струва колкото един човешки живот. Войната в Украйна е жестока. Някакъв зверски манталитет имат руснаците за натиск върху журналисти. Именно поради това е толкова трудно да се получи един обективен образ на войната в Украйна въпреки 13-те вече загинали журналисти, въпреки опитите да се предава една реална картина на войната. Благодарение на технологиите - сателитите, каналите в Телеграм - войната реално се случва в киберпространството. Журналистиката има много възможности да покаже реалната картина. Разликата е, че технологиите помагат на света да разбере истината за войната в Украйна", категоричен бе журналистът.
Пиар експертът Диана Дамянова коментира темата за войната в Украйна по следния начин:
"Пиарът на Украйна беше гениален. Зеленски успя да обърне внимание върху себе си. В Русия няма пр, там има пропаганда, която се крепи на страха и на несигурността на населението. Това, което е много тревожно обаче, е, че българската държава не смята пиарът за нещо важно. Държавата ни не си свърши работата в тази война адекватно. Този погром върху българския суверенитет се състоя в последните 15-20 години, когато руската пропаганда е влизала по-умерено. Българската политическа власт никога не е обръщала внимание на всичко това. Сега се оказа, че българските власти са си позволявали тайно да оказват подкрепа на войната в Украйна. Освен това, оказва се, че ние продължаваме да не използваме европейския ресурс, който ни е даден на наше разположение. Трябва да се преборим с тази ужасна пропаганда. Ние сме единствената държава в Европа, в която 1/3 от парламента се състои от хора, които смятат, че поведението ни спрямо Украйна е укоримо и създава проблеми за националния ни суверенитет", уточни специалистът.
Тя попита колко са милионите, които стоят пред българското правителство в защита на еврото.
"Ние сме свидетели на хора, които събират подписи в подкрепа на лева. Истината е, че българската държава не си свърши работата. В нашата държава има твърде малко хора, които знаят, че пиарът не е просто как изглеждам, а е онова нещо, което ти помага да изложиш концепцията си пред хората. Пиарът е преводач, който ти помага да предадеш мислите си пред хората", коментира още Дамянова.
Припомняме, че пиар агенция ”Янев и Янев” организира вчера събитието „ПР на войната през погледа на експерти” по повод 30-годишнината от основаването си.
Мероприятието се състоя на 14 юни, в 18 ч. в София Тех Парк в зала "Джон Атанасов".
Текст и снимки: Георги Камарашев