Най-високата санкция за нелоялна търговска практика е до 50 000 лв. Това е крайно недостатъчна и несъразмерна спрямо колективната щета, която нанасят търговците по този начин.
Това заяви пред БНР председателят на КЗП Стоил Алипиев.
По думите му към настоящия момент той няма информация някой да е недоволен от работата на КЗП.
"Продължаваме с направените констатации. Вече над 200 решения са взети от Комисията и са издадени забранителни актове за прилагане на нелоялна търговска практика. Предполагам, че до 15 юли ще сме успели да приключим с разглеждането на всички казуси и очакваме всички заповеди, които сме издали, да влязат в съдебна фаза", отбеляза Алипиев.
Специалистът изрази мнение, че санкциите зависят от конкретния случай.
"Около 300 ще бъдат заповедите, които ще бъдат издадени като краен резултат в следствие на тази кампания за забрана на използване на нелоялна търговска практика. Тук става въпрос не само за санкциите, които ще претърпят търговците, тук става въпрос и за тяхната търговска репутация и това как тези заповеди ще рефлектират спрямо тяхното поведение спрямо потребителите. Административните производства някой път приключват и в рамките на 2 години, някой път са и по-бързи - не мога да прогнозирам", каза още експертът.
Алипиев изтъкна, че са приключили прегледа на общите условия на телекомите.
"Изпратили сме предписанията за това кои от клаузите сме счели за неравноправни", посочи той и добави, че са предписали да се промени искане на суми, обвързани не с конкретното плащане, необосновано високи неустойки, такси, които не са длъжни потребителите да плащат.
Председателят на КЗП допълни, че предписанията са изпратени до търговците, за да ги премахнат, те са ги приели и голяма част от тях вече са променени.
"Започнахме кампания по преглед на общите условия на фирмите за бързи кредити и анализ на това доколко са защитени правата на потребителите. Според предварителните анализи в около 90% от случаите те използват нелоялни търговски практики. Започваме проверките на място, за да установим с документи и да може КЗП да се произнесе", уточни Алипиев.
Според него потребителят трябва да има възможност да взима по-информирани решения. Информацията трябва да му се предлага по по-разбираем начин, така че те да са напълно наясно като вземат определена сума на кредит какво точно ще върнат реално.