Класирането за гимназиите ще бъде обявено днес в ранните следобедни часове и след това кандидат-гимназистите ще имат три дни, за да се запишат в училищата, в които са приети. Това заяви в студиото на „Тази сутрин“ министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.
„Резултатите от зрелостните изпити вече се знаят. Направени са и малко по-задълбочени анализи по отношение на това, какви точно са те в рамките на отделните области и градове, включително и по училищата с влошени или подобрени резултати през последните две години“, обясни той.
Проф. Цоков поясни, че резултатите след първо класиране ще бъдат обявени на 19 юли, а седмица по-късно – между 20 и 24 юли, ще започне записването след второ класиране. Това са стандартните срокове, които са обявени с актуализираната наредба от миналата година.
„Трябва да кажа и още нещо позитивно. В София от около 12 700 кандидата само 400 са подали заявления за прием на място в т.нар. училища-гнезда. Голяма част от тях са решили да подадат документи по електронен път. Тази година има и допълнителна възможност да се коригират предварителните заявки за паралелките в някои училища.
Това показва, че електронното подаване на документи върви много добре като процес“, каза още образователният министър.
Той коментира и резултатите на зрелостниците. Проф. Цоков подчерта, че не можем да бъдем радостни, но тенденцията за лоши резултати от матурите е от години.
„Трябва да кажем, че в предходните години колегите са успели да вдигнат нивото на тестовите задачи, за да провокират по-високите нива на мислене на учениците. Това обаче затруднява зрелостниците през последните две години. Това показва първоначалния анализ на данните. Ето защо в хода на учебната година ще се търсят възможности за по-добра подготовка на учениците“, поясни още професорът.
С две шестици на матурите: Отличниците казват, че успехите се постигат с постоянство
С най-високи резултати са София-град, Смолян, Пловдив, Варна, Благоевград и Перник
Според него съвременните тестови задачи да не дават само възпроизвеждане на знания, а да се прилагат знанията, да се прави анализ. Той беше категоричен, че наето образование трябва да се промени към формирането на определени умения и компетентности, защото на т.нар. алфа поколение ще му се наложи да упражнява няколко професии през живота си.