НОВИНИ


Над 12 години бездействие: И 20-те милиона за трамваите по ”Скобелев” са потънали в безвремието на София

3 3953 18.08.2023
Над 12 години бездействие: И 20-те милиона за трамваите по ”Скобелев” са потънали в безвремието на София
БГНЕС

Нищо не може да събуди Столична община - дали решение на съд, дали граждански натиск или дори нейна собствена обществена поръчка. Така поне стои въпросът с трамвайните релси по бул. "Скобелев", които се оказаха незаконни заради близостта им до жилищни сгради.


Последно общината получи една година да ги премахне, но така и не го направи - реши да обжалва решението на Софийския градски съд и да иска повече време. Макар че не е изпуснала срока - както сигнализира "Спаси София", това не зачерква темата защо отнема толкова време да се оправи проблема, който реално чака 12 години.

 

Общината дори пусна обществена поръчка за рампа, която да минава над тунела до НДК срещу 17.5 млн. лв без ДДС (21 млн. лв. с ДДС) след общественото недоволство и решението на съда миналата година, но по нея няма никакво движение, пише "Капитал".

 

От "Московска 33" поясниха, че дадения от съда срок за бул."Скобелев" миналата година още не тече, защото няма влязло в сила окончателно съдебно решение. "Следващото дело е насрочено за ноември и едва след окончателно произнасяне, ако съдът на втора инстанция препотвърди срока, той ще започне да тече. Така че, твърдението на "Спаси София" не е вярно", казват от там. Но дори и да "спечели" по-дълъг срок, ако поръчката продължи да буксува все така, общината пак може да не го изпълни.

 

17.5 млн. лв. само за гасене на пожари


Търгът за нова рампа, която да реши проблема с трасето, беше обявен две седмици след решението на съда за трамвайните релси. Датата е 17 октомври 2022 г., става ясно от сайта на Агенцията за обществени поръчки. Проектът предвижда трасе с два коловоза, така че да не се налага, както сега, трамваите да се изчакват, за да минат по единичната линия само на две педи от сградите по бул. "Скобелев". 

 

Рампата беше част от поръчка за общо 61 млн. лв., в която са включени и изграждане на трамваен релсов път по бул. "Копенхаген", както и на самия булевард от метростанция "Младост 3" до бул. "Цариградско шосе", а също и реконструкция на трамваен релсов път по бул. "Княгиня Мария Луиза" в отсечката от ул. "Опълченска" до ул. "Козлодуй". Те бяха разделени в три обособени позиции.

 

За нито една от тях година по-късно няма резултат и по поръчката няма никакво движение - нещо, което не е особено типично.

 

Излезли са единствено участниците през октомври 2022 г., но техните ценови предложения дори не са отворени, макар че е нормално това да се случи в рамките на месеци след кандидатстването, а после да се пристъпи и към избор на изпълнител. В досието на поръчката има единствено публикувани запитвания на фирми по процедурата и отговори от общината. Самият търг обаче реално не е спрян, няма и жалби в Комисията за защита на конкуренцията.

 

Това говори, че проектът за рампата е задвижен така бързо миналата година по-скоро с цел да се загаси общественото недоволство, без да има реално намерение за изпълнението му. Дори аргументът, че не са се намерили средства в случая трудно би могъл да се приеме - общината имаше план финансирането за обектите да бъде чрез заем от Европейската инвестиционна банка. Зам.-кметът по строителство Ангел Джоргов беше дал дори оптимистичен срок трасето да бъде готово до края на 2023 г. През есента на 2022 г. той прогнозира за "Капитал", че избран изпълнител може да има до половин година, а срокът за изпълнение е девет месеца.

 

Над 12 години бездействие


Дори и сега спорът да е за сроковете след решението на съда, общината имаше на разположение повече от 12 години, в които да предотврати гражданското недоволство.

 

Трамвайното трасе по бул. "Скобелев" всъщност се "ражда" заради превръщането на бул. "Витоша" в пешеходна зона, а "временното решение" е взето до строителството на метрото. Още тогава обаче общината не е преосмислила транспортната мрежа, а е разчитала на спокойствието от временното трасе, продължило да действа вече дванадесет години. По-късно се премахва и старият трамвай 6, който минава през тунела на НДК, но това пак не става причина да се направи по-мащабен поглед на ситуацията с трамваите в карето. Което отново е типичен пример за работа на парче, шиене на кръпки и краткосрочно мислене.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама