Продължава нарастването на курса на суровия петрол – 84 долара за барел. Възможно е до края на годината да достигне 100 долара за барел. Цените на горивата няма да надвишат 3 лева за литър на колонките, но при условие, че “Лукойл” продължи да работи с руски петрол.
Това заяви пред bTV Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация.
Според него докато работи “Лукойл” и България разполага с рафинерия, произвеждаща нефтопродукти, няма да имаме проблем с дизеловото гориво.
Ако рафинерията обаче спре да оперира с руски петрол, цените на горивата ще бъдат над 3 лева на литър, предупреди Бенчев.
Коментарът му не е случаен. Преди два дни Съвета по сигурността към Министерския съвет се събра, за да обсъди какви биха били последствията, ако бъде прекратена дерогацията, дадена ни от ЕС по отношение на преработката на руски петрол.
Изключението от наложеното ембарго бе дадено заради специфичното географско положение на България. Представен беше доклад, а решенията предстои да бъдат взети на следващо заседание на Съвета по сигурността към премиера.
Дерогацията бе дадена от Европейската комисия в средата на миналата година, след като Брюксел взе решение да наложи ембарго за внос на петрол от Русия. Самата дерогация важи до края на 2024 г., но в края на политическия сезон депутатът от ГЕРБ Делян Добрев предложи тя да бъде предсрочно прекратена. Идеята бе отхвърлена от бюджетната комисия. Добрев го внесе повторно, но обсъждане предстои след края на депутатската ваканция.
Правото на дерогация ни бе дадено след преговори по време на предишното правителство на Кирил Петков. Основният мотив - специфичното географско положение на страната ни. Докато влезе в сила обаче служебното правителство на Гълъб Донев влезе в спор с ЕК относно параметрите й.
Самият Бенчев беше категоричен, че европейският континент не би могъл да се справи без руски газ. Коментарът му дойде след като руския газов гигант спря доставките за страната ни. Делът на руския газов гигант на европейския пазар на втечнен газ се е свил от 16 на 13 процента.
Европейската комисия трябваше да уточни, че България не може да продава руски петрол или продукти, произведени от такъв, след като служебното правителство на Гълъб Донев (и по-специално тогавашния министър на енергетиката Росен Христов) посочи, че страната ни няма да наруши условията на дерогацията, ако изнася горива, получени при преработката на руски нефт.
По на Бенчев увеличението на котировките на международните борси се дължи на това, че част от рафинериите в Северна Африка имат затруднения, които водят до недостиг на дизелово гориво в Европа.
“Руският нефт се преработва в Северна Африка и се доставят в Западна Европа“, уточни той.
“Логистиката е важна част от цената на литър гориво. В малките населени места, които са отдалечени от петролните бази и логистиката се извършва с цистерни, е нормално цените да са малко по-високи. Търговците могат да продават на по-високи цени, ние сме в пазарна икономика. Клиентът може да реши дали да зареди при него или да отиде в друга бензиностанция, където цената е по-ниска“, допълни Бенчев.