Разследвания, извършени от Европейската служба за борба с измамите (OLAF) и Европейската прокуратура (EPPO) посочиха възможни нередности при изпълнението на железопътен инфраструктурен проект в България.
Това се посочва в прессъобщение на Европейската служба за борба с измамите.
OLAF проведе разследване в тясно сътрудничество с европейските делегирани прокурори на Европейската прокуратура в България, разглеждайки възможни нередности във финансиран от ЕС проект за модернизация на местната железопътна инфраструктура.
Разследването на OLAF се фокусира върху финансовите щети, причинени от предполагаемите нередности, по-специално по време на процедурата за възлагане на обществени поръчки и изпълнението на проекта.
Според разследването на OLAF двама от успешните оференти или не са имали техническия капацитет за изпълнение на проекта, или са представили погрешно финансовия си капацитет.
OLAF приключи своя случай с препоръки за възстановяване на над 38 милиона евро и предотвратяване на по-нататъшното харчене на 92 милиона евро.
CINEA – Европейската изпълнителна агенция за климата, околната среда и инфраструктурата – е органът, който вече може да проследи препоръките на OLAF.
Става въпрос за модернизацията на жп линията между Костенец и Септември, която е част от т. нар. железопътна магистрала "Тракия" от София до Бургас. Целият проект е за около 360 млн. лв. с ДДС, по данни на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). От тях безвъзмездната помощ е около 140 млн. евро, като от тях до момента България е получила 38 млн. евро.
Европейската прокуратура преди две седмици съобщи, че е задържала двама българи по подозрение за измами при изпълнението на жп проекти за ощо 620 млн. лева.
Фокусът върху разследването на ОЛАФ е върху финансовите щети, причинени от предполагаемите нередности, по-специално по време на процедурата за възлагане на обществени поръчки и изпълнението на проекта.
Поръчката за модернизацията на жп линията Костенец - Септември беше спечелена от обединението "Костенец - Септември 2018". Водещ партньор в него е българската "Транс логистика" ЕООД (65%).
Другите участници в консорциума са испанската фирма "Контаратас Иглесиас" АД (30%) и румънската "Аркада Къмпани" АД (5%), която беше разследвана в Букурещ за злоупотреби с еврофондове.
Българската фирма има белези на класическа "пощенска кутия", испанският партньор няма никакъв опит в железопътното строителство, а румънската фирма, която има скромен опит, е обвинена от антикорупционната прокуратура DNA за кражба на евросредства от рехабилитацията на жп линия, установи разследване на "Биволъ" и румънския център за разследваща журналистика Rise Romania.
Второ разследване по друг жп проект
Разследването на европейската продължава по другия жп проект Костенец - Септември. Той се финансира от Кохезионния фонд на ЕС по оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г. По него безвъзмездната помощ е в размер на 111 млн. евро.
По него европрокуратурата разследва възможни криминални престъпления, като злоупотреба с евросредства и пране на пари, се казва в съобщението на ОЛАФ.
Преди две седмици от европейската прокуратура съобщи, че изпълнителите на двата жп европроекта са заподозрени, че в кратък период от време са направили серия от фиктивни парични преводи към верига от кухи фирми, което е довело до изтеглянето в брой на над 2.5 млн. евро от криминално проявени.