Мъчение, игра на руска рулетка, хазарт. Няма добра асоциация в съзнанието на обществото, що се отнася до пътуването с влак. Въпреки това обаче държавата изглежда не вижда проблем в качеството на предоставяната услуга и възнамерява за поне още 15 години да остави тази дейност да се изпълнява от стария ни познайник - Българските държавни железници.
Това се разбира общо взето от интервюто на транспортния министър Георги Гвоздейков пред “Mediapool”.
Конкурс за пътнически жп превозвач няма да бъде обявен и дейността отново ще бъде възложена на БДЖ.
“Няма пречка да възложим на БДЖ да е оператор на пътническите превози. България получава 2 милиарда лева финансиране от Европа за покупката на подвижен състав и да търсиш вариант после да го дадеш на частен оператор е малко странно”, коментира Гвоздейков.
Това обаче не никак странно. Нещо повече - става дума за установена европейска практика, при която държавата предоставя купени от нея влакове за експлоатация на избран чрез конкурс превозвач. Собствеността на оператора няма значение дали услугата се изпълнява, а държавата би получила милиони левове годишно в замяна.
Гвоздейков обаче не вижда проблем БДЖ, които предоставят скандална по качество услуга, превърнала пътуването с влак в истинско мъчение.
Иначе - транспортният министър обяви, че по всяка вероятност ще има промени в Националната компания “Железопътна инфраструктура”. Нито един проект за модернизация на релсовия път не успя да бъде изпълнен хпед 2014-2020 г. Два проекта за изграждане на жп трасе са под лупата на Европейската прокуратура и в момента тече разследване. Има данни за арест на хора и се говори за фиктивни парични преводи.
Става въпрос за жп отсечките Костенец - Септември и Оризово - Михайлово.
Гвоздейков посочи, че по всяка вероятност тези европейски проекти се управляват погрешно, щом се стига до намесата на Брюксел, и очаква европрокурорите да влязат в Министерството на транспорта и да правят проверки.
Плановете са през 2026 г. да има обновена железопътна инфраструктура.