Оперираща без лиценз станция за пропан-бутан в румънския град Креведия отне живота на двама души и рани още над 50. Причината - двойна експлозия, случила се след като шофьор се опитал да прехвърли газ в празна цистерна с маркуч. Местните жители са знаели, че бензиностанцията работи незаконно, но въпреки това органите на реда не са реагирали. Възможно ли е да се разиграе подобен сценарий в България и колко от бензиностанциите у нас работят законно?
От началото на годината у нас са проверени 53 газостанции за метан и 976 - за пропан-бутан. Издадени са 15 акта за нарушения, каза за БНР Григор Къшов - директор на главна дирекция “Инспекция за държавен технически надзор“ в ДАМТН (Държавната агенция за метрологичен и технически надзор) - структурата, която следи за безопасността на газостанциите и бензиностанциите у нас.
Агенцията има регистър на всички тези съоръжения, през който би трябвало да се следи дали те са минали технически преглед и дали са изправни. Въпросът е дали това се случва на практика. Каква е например ситуацията по къмпингите, намиращи се на родното Черноморие, където масово се пълнят малки газови бутилки в ранните часове на деня? Има ли надзор и случва ли се регламентирано?
От ДАМТН посочват, че безопасността на съоръженията е отговорност на собственика. Технически преглед на газстанциите се прави на всеки 4 години. На 8 години се прави технически преглед с изпитвания на якост на съдовете под налягане. Проверките правят 20 експерти от ДАМТН.
20 експерти, които трябва да проверят 1770 газстанции за пропан-бутан у нас. За метан броят им е 124. Това означава, че един експерт проверява около 95 обекта. Въпросът е колко дълго траят въпросните проверки, надлежно ли са извършени те.
ФрогНюз ще продължи да следи темата.