Правосъдното министерство обяви конкурс за изпълнителен директор на предприятие, което се готви да закрие. Решението вече на практика е взето, въпреки че промените в закона, с които то трябва да стане факт, не са и близо до Народното събрание - текстовете не са входирани, а кой знае кога ще бъдат обсъдени. Въпреки това обаче конкурсът за ръководство на ”Фонд затворно дело” си тече, а от кандидатите се изисква и 5-годишна стратегия за развитието на предприятието, което... ще спре да съществува като такова.
След като със своя заповед № ЛС-04-339/25.07.2023 г. министър Славов прекрати процедурата за избор на изпълнителен директор на предприятието, процедурата отново е стартирана със заповед № ЛС-04-364/11.08.2023 г. Наред с това е публикувана процедура и за избор на двама независими членове на Управителния съвет на предприятието.
От кандидатите за Изпълнителен директор се изисква да представят "концепция за развитие на предприятието на тема: "Развитие на Държавно предприятие "Фонд затворно дело“ за 5-годишен период на управление“. Всичко би било напълно в реда на нещата, ако в поканата не бе споменато още, че "относно визията за предприятието, във връзка с бъдещото преструктуриране, е предвидено преобразуване на ДПФЗД, чрез реорганизиране в административна структура към ГДИН. За изпълнение на тази визия е изготвен законопроект за изменение и допълнение на ЗИНЗС (чл. 37 – чл. 39), с който е предложено прекратяване на дейността на ДПФЗД, като е предвидено, че същата ще премине към второстепенния разпоредител с бюджет ГДИН“.
Казано иначе - кандидатите трябва да напишат концепция за развитие в следващите 5 години при условие, че предприятието, което би трябвало да оглаовят, ще спре да съществува като такова, а ще премине като административна структура в Главна дирекция "Изпълнение на наказанията“.
Прави още впечатление, че решението на практика изглежда взето, въпреки че подобен законопроект за изменение и допълнение на Закон за изпълнение на наказанията и задържането под стража не е внесен в Народното събрание. Това обаче не пречи на ръководството на правосъдното министерство да приеме, че депутатите вече са приели промените и предстои закриване на "Фонд затворно дело".
От приложената информация за дейността на предприятието е видно, че то осъществява много дейности с ангажирането на лишени от свобода. В стопанската дейност има мебелно и шивашко производство, производство на дограма, както и развива животновъдство и растениевъдство. От сайта на предприятието е видно, че има лицензиран Център за професионално обучение, извършват се немалко строителни ремонти. От посочените дейности, наред с търговската, която се извършва в лавките на затворите и затворническите общежития не става ясно коя точно е административната услуга, с която предприятието е ангажирано.
От публикуваните финансови отчети е видно, че за селскостопанските дейности – животновъдство и растениевъдство, предприятието получава субсидии от Държавен фонд "Земеделие“, както всички земеделски производители. От годишните отчети е видно, че субсидиите са между 650 000 лв и 750 000 лв. Ясно става, че след преобразуване на предприятието в административна структура ще бъде заличена регистрацията като земеделски производител, а от там и ще спрат субсидиите за тази дейност. Видно пак от отчетите без субсидии в животновъдството и растениевъдството финансовия резултат ще бъде загуба. За да продължи дейността в тази административна услуга ще трябва да се предвидят бюджетни средства или тя да се ликвидира. Да се продадат животни, овощни градини, мандра намираща се в едно от общежитията.
Изглежда, че "Фонд затворно дело" генерира печалби, само финансира дейността си, а освен това назад в годините се вижда, че е отделял значителен финансов ресурс за ремонти и инвестиции в затворите. Стои тогава въпросът защо се иска закриване на предприятието.
Решението обаче увеличава с около стотина души администрацията на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията", без без тя да предоставя някаква административна услуга. Същевременно е налице крещяща нужда от назначаване допълнително на надзорен състав. Ясно става, че за тази дейност, която не е само допълнителни финансови средства за заплати и осигуровки на новоназначените служители от преструктурираното предприятие ще трябва да се увеличи бюджета на второстепенния разпоредител – ГДИН.
Има и друг конкурс - за избор на двама независими членове на Управителния съвет на предприятието. От кандидатите се изисква отново да представят „концепция за развитие на предприятието на тема: „Управление на Държавно предприятие „Фонд затворно дело“ в условия на финансово-икономическа криза“. И тук условието в публичната покана е, че предстои прекратяване дейността на предприятието и преминаването му към второстепенния разпоредител. Концепцията за управление в условията на финансово-икономическа криза предполага да е разработена до периода на закриване на предприятието. Ясно е, че след като предприятието бъде закрито, то няма да има нужда от управителен съвет.
През последните години ръководствата на ГДИН и ДПФЗД явно поддържат позицията за закриване на държавното предприятие, като един от методите е ограничаване на някои дейности и следващите от тях приходи. Този механизъм е познат от времето на ранния преход на страната към пазарна икономика, като печеливши стопански субекти умишлено или чрез назначаване на неподготвени кадри бяха доведени до загуби и приватизирани за "смешни пари".
Една от тезите на посочените ръководства е, че с част от дейностите може да се "самозадоволява“ ГДИН – произвежданите плодове, зеленчуци, мляко и сирене и др. Дейностите на ГДИН ясно са разписани в закона.
Позицията за закриване на ДП ФЗД и прехвърлянето на дейността му към администрацията на Министерство на правосъдието противоречи и на изготвения доклад на Агенцията за публични предприятия и контрол, в който категорично се приема, че „в резултат на комплексния анализ се установява преобладаващо търговска дейност, като нормативно установената форма за преобразуване на такова предприятие е в еднолично търговско дружество от акционерен тип”. §2, ал. 2 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за публичните предприятия, предвижда, че Министерският съвет приема програма за преобразуване на публичните предприятия именно въз основа на анализа на Агенцията за публичните предприятия и контрол. Остава неясно защо позицията на Министерство на правосъдието за съдбата на ДП ФЗД се разминава с категоричното заключение на Агенцията и дали Министерски съвет и Народното събрание в противоречие със закона няма да се съобразят с това заключение.
Добре би било ръководството на Министерството на правосъдието да се
запознае с доклада на Агенцията за публични предприятия и контрол, както и с анализа
на Институт за пазарна икономика по отношение на държавно предприятие „Фонд
затворно дело“ https://ime.bg/articles/kakvo-predstoi-za-fond-zatvorno-delo/ .