От 2012 г. българите ще имат данъчен стимул да купуват нови автомобили, а старите неекологични возила ще се облагат с яки данъци.
Това стана ясно от изказване на вицепремиера Симеон Дянков на среща с някои от най-големите компании у нас, пише 24 часа. Те са обединени в Български консултативен бизнес съвет, подкрепен от Европейската кръгла маса на индустриалците. Въпросът се обсъжда от министерствата на финансите, на екологията и на икономиката от няколко месеца. В момента се правят анализи какъв е автопаркът у нас и какви да са ставките, обясни Дянков. Според него експертите щели да имат варианти за размера на ставката в зависимост от екостандартите на различните двигатели след 3-4 месеца.
Промяната ще засегне годишния данък на автомобилите. В момента колкото по-стара е една кола, толкова по-нисък е данъкът, което не стимулирало българите да карат нови автомобили. Данъчни облекчения ще има както за автомобили, които покриват стандартите Евро 4 и Евро 5, така и за електромобили, обясни Дянков. Това означава, че преференции ще се дават на возила, произведени след януари 2005 г. Нямало да има значение дали колата е купена чисто нова, или втора ръка.
Предложението за по-високи данъци и такси за автомобили с екостандарт, по-нисък от Евро 3, бе посочено от бизнеса като начин да се реши проблемът с намаляването на вредните емисии от колите. 87% от колите в България са над 10-годишни. Тенденцията се влошава - през 2008 г. този процент бе 83 на сто, каза управителят на "BMW България" Александър Миланов. Броят на новите автомобили у нас бил пет пъти по-нисък от този в двумилионна Словения и 12 пъти по-малък от Чехия. Страната ни не предприемала никакви мерки, без ограничение се внасяли автомобили втора ръка, а техническият контрол бил занижен, посочват индустриалците. 81% от влезлите у нас коли през миналата година са употребявани и са внесени от частни лица. Българската държава пропуска фискалния ефект от събирането на данъци и такси от тях, каза още Миланов.
На този фон не се правело нищо, за да се стимулира използването на електрически автомобили, посочиха още индустриалците. За да подкрепи навлизането им, страната ни можела да приложи чуждата практика с облекчения за физически лица и компании. Франция, Португалия и Испания давали по 5000 евро субсидия на кола, а в Холандия, Италия и Дания няма такса за регистрация и пътен данък. При покупката им можело да се разреши и възстановяване на ДДС на фирмите. (24 часа)