НОВИНИ


Старите коли с яки данъци от 2012 година

39 8328 19.10.2010
Старите коли с яки данъци от 2012 година

От 2012 г. българите ще имат данъчен стимул да купуват нови автомобили, а старите неекологични возила ще се облагат с яки данъци.



Това стана ясно от изказване на вицепремиера Симеон Дянков на среща с някои от най-големите компании у нас, пише 24 часа. Те са обединени в Български консултативен бизнес съвет, подкрепен от Европейската кръгла маса на индустриалците. Въпросът се обсъжда от министерствата на финансите, на екологията и на икономиката от няколко месеца. В момента се правят анализи какъв е автопаркът у нас и какви да са ставките, обясни Дянков. Според него експертите щели да имат варианти за размера на ставката в зависимост от екостандартите на различните двигатели след 3-4 месеца.

Промяната ще засегне годишния данък на автомобилите. В момента колкото по-стара е една кола, толкова по-нисък е данъкът, което не стимулирало българите да карат нови автомобили. Данъчни облекчения ще има както за автомобили, които покриват стандартите Евро 4 и Евро 5, така и за електромобили, обясни Дянков. Това означава, че преференции ще се дават на возила, произведени след януари 2005 г. Нямало да има значение дали колата е купена чисто нова, или втора ръка.

Предложението за по-високи данъци и такси за автомобили с екостандарт, по-нисък от Евро 3
, бе посочено от бизнеса като начин да се реши проблемът с намаляването на вредните емисии от колите. 87% от колите в България са над 10-годишни. Тенденцията се влошава - през 2008 г. този процент бе 83 на сто, каза управителят на "BMW България" Александър Миланов. Броят на новите автомобили у нас бил пет пъти по-нисък от този в двумилионна Словения и 12 пъти по-малък от Чехия. Страната ни не предприемала никакви мерки, без ограничение се внасяли автомобили втора ръка, а техническият контрол бил занижен, посочват индустриалците. 81% от влезлите у нас коли през миналата година са употребявани и са внесени от частни лица. Българската държава пропуска фискалния ефект от събирането на данъци и такси от тях, каза още Миланов.

На този фон не се правело нищо, за да се стимулира използването на електрически автомобили
, посочиха още индустриалците. За да подкрепи навлизането им, страната ни можела да приложи чуждата практика с облекчения за физически лица и компании. Франция, Португалия и Испания давали по 5000 евро субсидия на кола, а в Холандия, Италия и Дания няма такса за регистрация и пътен данък. При покупката им можело да се разреши и възстановяване на ДДС на фирмите. (24 часа)
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама