Броени седмици преди местните избори назначените от ГЕРБ ръководства на общинските транспортни оператори планират да похарчат 670 млн. лв. за нов подвижен състав на градския транспорт в София. Това заяви в коментар в своя Facebook профил общинският съветник от “Демократична България” Симеон Ставрев, който критикува решението и няма да го подкрепи в едно от последните заседания на Столичния общински съвет.
“Не може да се харчат 670 млн. лв. в последното заседание в мандата на който и да е СОС, преди избирателите да гласуват своето доверие за следващия мандат.
Необходим е пълен одит на транспортните дружества на София, преди да им се дава право да разходват стотици милиони левове”, подчертава Ставрев.
Според представителя на “Да, България” градският транспорт в София има нужда от обновяване, но първо трябва да се направи единен транспортен модел на столицата, за да се знае колко и какви автобуси, тролеи, трамваи и електробуси ще са необходими не само сега, но и след 10 години.
“Това е софтуер за симулация на целия трафик в града. Не може повече да се мисли и прави политика на парче, защото иначе излиза скъпо на софиянци”, пише още общинският съветник. Той добавя, че за предвиждания разход от 670 млн. лв. все още няма осигурено финансиране, като най-оптималният вариант би бил то да е съвкупност от собствени средства и съфинансиране от Европейския съюз.
Ставрев уточнява още, че докато при тролеите и трамваите има сравнително хомогенен състав като марки и модели, то автобусите са от много различни производители, което оскъпява поддръжката им.
“Средносрочната прогноза тролеите да излизат от употреба и да ги заместят електробуси прави важността на автотранспорта още по-голяма. ГЕРБ са предвидили да бъдат закупени цели 210 нови автобуса и електробуса от 5 различни вида, което означава, че могат да бъдат и 5 различни модела от 5 различни производителя”, заключва Ставрев.